
Appen met Ralf van Lieshout van Pirlo Strategy
De lijnen zijn gesloten, de longlist van SAN New Kids on the Block is bekend. Gisteren voegde Pirlo Strategy zich als laatste toe aan de lijst, samen met vier andere bureaus. We appen met Ralf van Lieshout, founder van het strategisch bureau, over hun winst in de derde poll, de rol van technologie in strategie en de Italiaanse voetballegende.
Ha Ralf, Sem hier van Fonk! Top dat je even tijd hebt om te appen en natuurlijk gefeliciteerd met jullie winst op de laatste poll.
Thanks. Heel blij mee!
Vanmorgen al een klein feestje gevierd?
Nee, afgelopen vrijdag hebben we wel een momentje gepakt, maar vandaag is het - ondanks carnaval - toch echt gewoon weer aan de bak.
Oei, je zal wel gesloopt zijn van dit weekend.
Hahaha... valt wel mee hoor. We zijn dan wel genomineerd als 'New Kid', maar ik zie mezelf inmiddels meer als een 'Old Dog' ;)
Ja, over new kids gesproken… Pirlo bestaat pas sinds de zomer van vorig jaar. Waarom was dit het moment voor een nieuw strategisch bureau?
Omdat deze tijd van technologische ontwikkeling mogelijkheden biedt om strategie op nieuwe manieren toegankelijk te maken en menselijke creativiteit te versterken. Dan kun je er maar beter op tijd bij zijn om snel heel veel te leren.
Over welke nieuwe manieren praten we dan?
Het is een beetje een paradox. Strategie is de laatste jaren heel erg data-gedreven en analytisch geworden. Soms zelfs algoritmisch door technologie. Bedrijven willen pas aan een strategie beginnen als deze van tevoren bewezen kan worden. Maar dat is niet de essentie van strategie. Want als je wilt dat je strategie van tevoren bewezen is, dan is het waarschijnlijk een slap aftreksel van iets wat een ander al gedaan heeft.
Strategie gaat juist over het voorstellen van nieuwe toekomstbeelden waarin je het verschil maakt ten opzichte van je competitie - en daar gericht naartoe werken. Wij gebruiken technologie om bepaalde arbeidsintensieve onderdelen van strategievorming te versnellen, zodat we juist meer tijd hebben om onze menselijke creativiteit (en die van onze klanten) te benutten om te bedenken hoe je het verschil kunt maken. Less running, more playing - noemen wij dat. Niet alleen in het bedenken van de strategie, maar juist ook in de uitvoering.
Hardlopers zijn doodlopers, zeggen ze toch.
Nou ja... Je hebt ook hele gezonde hardlopers. Punt is wel dat wij nieuwe technologie willen gebruiken om juist de menselijke kwaliteiten in het strategieproces beter te benutten. Vooral op het gebied van creatief denken, nieuwe mogelijkheden voorstellen - daar zijn mensen gewoon echt heel goed in. En dat zie je ook in de uitvoering en implementatie van strategie. Dat gaat écht heel vaak mis, omdat mensen niet als mensen worden gezien, maar als radars in een systeem. Draai je dat om, dan komen organisaties letterlijk en figuurlijk tot leven.
Kan je een concreet voorbeeld geven van een organisatie die dankzij jullie aanpak een succesvolle strategische transformatie heeft doorgemaakt?
Omdat we op 1 september begonnen zijn, zijn veel van onze opdrachten nu nog work-in-progress. Het is dus ook transformation-in-progress. Ik kan daarom niet ingaan op de inhoudelijke vraagstukken, maar we doen heel leuke dingen voor Mediahuis, Fontys, GLOW Eindhoven, ICI Paris XL, ForStarters en nog een paar anderen - zowel direct als via agencies.
Ben benieuwd!
Nadeel van een échte New Kid natuurlijk, hè... je moet in de zandbak nog laten zien dat je kastelen kunt bouwen en geen luchtkastelen...
Ik begrijp dat opdrachtgevers in dat proces niet achterover kunnen leunen, maar actief worden betrokken. Hoe ziet zo’n interactieve werksessie er in de praktijk uit?
Dat is handen uit de mouwen en aan het werk! We dagen de deelnemers stap voor stap uit om op basis van alle bestaande informatie, analyses en soms ook hardnekkige aannames op een creatieve manier gericht nieuwe strategische mogelijkheden te bedenken en te onderzoeken. Dat is dus echt vellen op de muur, post-its, pennen, plakband, etcetera. Dat gaat er soms heftig en intens aan toe. Ze duren dan ook nooit langer dan vier uur en soms doen we er een hele reeks door de hele organisatie.
Aha! Dé manier om de implementatiekloof op te lossen.
Nou, het helpt wel als de strategie mede ontwikkeld wordt door de mensen die 'm ook moeten gaan uitvoeren, maar voor de implementatiekloof hebben we een andere oplossing!
En dat is?
Ook in strategie-implementatie zie je een technocratische stroom. OGSM's en OKR's die over mensen worden uitgestort in de hoop dat ze dan gericht aan het werk gaan. En als dat niet werkt (en dat werkt niet), dan komt er alleen nog maar meer controle bij. Feit is dat 50% van de strategieën niet leidt tot een competitief voordeel (zie boven), dat 70% van de strategieën faalt door slechte implementatie en dat 95% van de werknemers de strategie van hun bedrijf niet begrijpt. Veel bedrijven zien strategie als een vast plan waarbij werknemers gewoon moeten volgen. Maar die werknemers missen de helderheid, vrijheid of middelen om zelf invulling te geven aan de executie en sneller bij te sturen in een snel veranderende markt. Wij geloven dat je juist de werknemers de mogelijkheid moet geven om snel te handelen én te leren. Elke dag. Precies daarvoor ontwikkelen wij nu een Strategy AI Agent.
Hoe kunnen medewerkers deze AI-agent gebruiken?
Het doel is dat deze gewoon geïntegreerd wordt in je Teams, Slack of welk platform het bedrijf er ook voor wil gebruiken.
Handig! Dan nog even over de naam Pirlo. Is dat een knipoog naar de bekende Italiaanse voetballer?
Geen commentaar ;) Maar stel dat jij een voetbalteam zou hebben, zou je dan niet ook een Pirlo uit zijn beste dagen in je team willen hebben?
Ja, wie niet. Dan worden jullie vast ook wereldkampioen onder de strategische bureaus.
Hahaha... wij willen dat onze klanten kampioen worden in hun branche. That's it. Playing to Win.
Dan ben ik nog naar één ding benieuwd: waar staat Pirlo over twee jaar? Welke ambities liggen er op tafel?
Wat een moeilijke vraag. Bij onze start hebben we geroepen dat we in 2030 5000 bedrijven in Nederland willen hebben geholpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun strategie. Dat kan ook wanneer straks ook 'externe' consultants, bedrijven en strategen met onze technologie kunnen werken. Maar ook wij zijn adaptief in onze strategie. Dus hoe we dat voor elkaar gaan krijgen, dat staat nog niet vast ;)
5000 is een mooi doel! Ik houd jullie in de gaten hoe jullie dat voor elkaar gaan boksen. Dank voor je tijd en antwoorden, Ralf!
Graag gedaan, man!