Appen met Roel Welling van We Agency

Appen met Roel Welling van We Agency

18-03-2025 (14:00) - Appen met

Het hoge woord is eruit: Wefilm start een nieuw creatief bureau, We Agency. Terwijl Wefilm als productielabel blijft bestaan, richt We Agency zich op maatschappelijke merkpositionering vanuit een emotionale invalshoek. We appen met founder Roel Welling over deze afsplitsing, hun speciaal ontwikkelde methode en de samenwerking met Wefilm.

Goedemiddag Roel! Sem hier van Fonk.
Hi Sem!

Leuk dat je ff tijd hebt om te appen over We Agency.
Ja, leuk en spannend!

Ja, dat snap ik helemaal. Jullie heetten eerder al Wefilm Creative Agency. Waarom hebben jullie nu toch gekozen voor een aparte tak met We Agency?
De verandering is eigenlijk al een paar jaar geleden ingezet. In de afgelopen periode voelden we steeds vaker dat Wefilm de lading niet meer helemaal dekt van alles dat we doen. Daarnaast concluderen we ook dat onze eigen transitie afgerond is en we met recht onszelf een volwaardig creatief bureau kunnen noemen. Daarom is dit hét moment om het beestje bij de naam te noemen.

Lijkt me niet meer dan logisch. Hoe gaan jullie je onderscheiden van andere creatieve bureaus?
Ik geloof dat maatschappelijke campagnes een unieke manier zijn om aan merkvoorkeur te bouwen, zolang het oprecht gedaan wordt. We zoeken niet alleen naar een kerninzicht, maar vooral ook naar een kernemotie. Het creëren van oprechte connectie met een merk vanuit hun maatschappelijke toegevoegde waarde is waar we ons echt in onderscheiden en ons ook in het verleden in hebben bewezen. Daarnaast maken we alles in huis en voeren we regie op de verspreiding, waardoor we van begin tot eind controle hebben op de impact.

Ik begrijp dat jullie voor het creëren van deze emotionele connectie werken met een zelfontwikkelde methode. Hoe ziet deze gouden formule eruit?
Haha, was er maar één gouden formule :). Het komt erop neer dat we in alles wat we doen creatie inzetten voor de oplossing, in plaats van alleen het communiceren van de boodschap. We hebben zeven learnings verzameld die allemaal helpen om de doelgroep te begrijpen en drempels voor gedragsverandering zo laag mogelijk te maken. Dus bijvoorbeeld niet zeggen wat je niet moet doen, maar voordoen hoe je het wel kan doen. Dit is toepasbaar op bijna alle maatschappelijke topics. Zo kan een merk zich verantwoordelijk opstellen, echt impact maken en zo een lovebrand <3 worden. Daarnaast denken we altijd vanuit een earned-first-gedachte, omdat we geloven dat alleen zo een boodschap echt aankomt.

Staat er ergens een overzichtje van deze zeven learnings?
Een eenvoudig lijstje doet de methode echt tekort, maar geïnteresseerden mogen me een appje sturen, dan wil ik het graag toelichten ;)

Ik denk dat ze jou wel weten te vinden! Wefilm blijft dus wel bestaan als apart productiehuis. Hoe ziet de samenwerking tussen We Agency en Wefilm eruit? Krijgen opdrachtgevers van We Agency automatisch te maken met Wefilm?
Ja, goeie vraag. Het zijn zusjes van elkaar binnen één moederbedrijf, met beiden hun eigen specialisatie. Maar het is niet zo dat ze per definitie aan elkaar vastzitten. De ideeën van We Agency zijn breder dan film alleen, we kijken per campagne op welke manier we de meeste impact maken. Maar we weten natuurlijk als geen ander wat de kracht van Wefilm als productiehuis is.

Doen jullie met We Agency ook mee aan Fossiel No Deal?
Jazeker, we zijn hier een van de oprichters van en we blijven het belangrijk vinden dat we geen fossiele reclame moeten maken.

Had ook niks anders verwacht.
Ik maak me oprecht zorgen over de wereld. Er is zoveel heftigs aan de hand. Ik geloof dat merken hun verantwoordelijkheid moeten nemen en een belangrijke rol kunnen spelen in gedragsverandering. We hebben de ervaring dat dit kan werken en enorm gewaardeerd wordt door de consument.

Welk maatschappelijk thema staat bovenaan het lijstje van We Agency om aan te kaarten?
Voor mij persoonlijk is dat het klimaat. Die zorgen waren het beginpunt voor de transitie van ons bedrijf naar een creatief bureau voor maatschappelijke impact. Maar zo heeft iedereen bij ons zijn eigen zorgen en thema’s: van gezondheid tot polarisatie. Daarnaast laat de huidige politieke situatie in de wereld niemand koud.

Helaas genoeg van dit soort kwalijke kwesties om je hard voor te maken. Wanneer kunnen we de eerste projecten uit de koker van We Agency verwachten?
Het is behoorlijk druk hier, waar je de komende maanden meer over gaat horen. En we hebben net onze eerste grote pitch als We Agency gewonnen, ook daar hoor je binnenkort meer over :D.

Tipje van de sluier?!
Iets met impact en verbinding <3.

Cryptisch…. We houden jullie zeker in de gaten! Dank voor je tijd en antwoorden, Roel!