Boomerang Agency lanceert Social Scan

19-07-2020 (15:36) - Bureaus

Boomerang Agency lanceert de ‘Social Scan’, een tool die de marketing- en communicatie van merken scant op grond van sociale waarden. Het bureau benadrukt hiermee haar standpunt dat de groei van een merk, tegenwoordig, grotendeels bepaald wordt door de mate van ‘menselijkheid’ waarin het opereert.
 
Madzy Beynen, head of Strategy bij Boomerang: “Het valt ons op dat merken steeds vaker ‘menselijk’ communiceren. Voorbeelden als Nike, Ben & Jerries en Patagonia deden dit altijd al, maar grote mainstream merken volgen nu. Dit lijkt te danken aan een verandering in culturele- en sociale normen.” Concrete voorbeelden hiervan zijn de supermarkten die zich als gids ontpopten om mensen tijdens de coronacrisis veilig te begeleiden op de winkelvloer en zelfs het speciale ouderen ‘boodschappen uurtje introduceerden. Maar ook in het huidige (anti-) racisme debat, laten merken meer hun menselijke kant zien door een duidelijk standpunt in te nemen. “Mensen verwachten nu dat merken hun verantwoordelijkheid nemen en een sociale rol aannemen”, aldus Beynen.
 

Effectiever zijn

Boomerang Agency gelooft dat merken effectiever kunnen zijn in communicatie door campagnes meer te verankeren in sociale waardes en zodoende menselijker te publiceren en de markt te benaderen. Alleen een merk ‘purpose’ creëren is niet meer voldoende, want mensen verwachten iets in ruil voor de aandacht die merken vragen.
 
Daarom heeft Boomerang Agency de social scan ontwikkeltd De scan focust op vier gebieden:
 
1. Hoe merken inspelen op een sociale behoefte (veiligheid, educatie, entertainment)
2. Hoe menselijk merken communiceren in campagnes
3. Hoe merken handelen naar hun ‘purpose’
4. Hoe merken impact hebben op de samenleving
 
De scan wordt afgesloten met een rapport dat mede de basis vormt voor een (nieuwe) sociale beweging van het merk.
 

Media

Marketing

Economisch