
Toan Ravenscroft leidt Amsterdamse tak MSQ Sport + Entertainment
Vanaf april opent MSQ Sport + Entertainment een kantoor in Amsterdam. De sport- en entertainmentbureaugroep, opgericht in juni 2024 door Jamie Wynne-Morgan en Steve Martin van MSQ, wil hiermee inspelen op de groeiende klantvraag en het momentum sinds de lancering benutten.
Op de foto: Toan Ravenscroft
Toan Ravenscroft treedt begin april aan als Managing Partner om het Amsterdamse kantoor te leiden en uit te breiden. Zijn focus ligt op organische groei en strategische overnames, terwijl hij een topteam opbouwt voor Nederlandse, Europese en wereldwijde projecten.
Ravenscroft brengt ruim twintig jaar ervaring met zich mee. Eerder zette hij M&C Saatchi Sport & Entertainment in Amsterdam op, waar hij bekroonde campagnes bedacht voor merken als Heineken, Reebok, Sky Showtime, UEFA, het IOC, Shimano en The Night League.
Nieuw spel met nieuwe regels
Volgens Ravenscroft is de sport- en entertainmentsector in volle bloei: 'Van het stijgende aantal merken dat de Formule 1 betreedt tot voetbal dat zich vermengt met de modecultuur; van de aantrekkingskracht van de dansvloer tot de strijd om streaming op het grote scherm, het kleine scherm en het scherm in je hand. Sport en entertainment bieden een kostbare ontsnapping, een gevoel van identiteit en live-momenten van verbondenheid in een steeds meer gefragmenteerde wereld.'
'Dit biedt kansen voor merken, maar het vereist een specialistisch inzicht, respect voor de diepgang van de nuances van fans, krachtige creatieve ideeën die er doorheen prikken en multidisciplinaire uitvoering met de snelheid van cultuur. Dat is wie we zijn, dat is waar we in gedijen en dit is het nieuwe spel met nieuwe regels waar we ons op richten', vervolgt Ravenscroft.
Teambuilding
In de komende maanden worden verdere aanstellingen verwacht, waarmee de bureaugroep een 'topteam' hoopt te bouwen. MSQ Sport + Entertainment heeft al een grote wereldwijde klant binnen de Formule 1, met aanvullende opdrachten in Europees voetbal en live muziek in het vooruitzicht.
Wynne-Morgan en Steve Martin benadrukken het strategische belang van Amsterdam: 'Deze stad is niet alleen een creatief, ondernemend, internationaal centrum, maar ook een stad die sport en entertainment actief omarmt. Toan’s ervaring, dynamiek en begrip van de markt, in combinatie met onze ervaring van samenwerken en gedeelde ethos, maken hem de perfecte partner nu de groei van het bureau blijft versnellen. We zien ernaar uit om Toan vanaf april aan boord te hebben.'
MSQ Sport + Entertainment biedt diensten op het gebied van sponsorstrategie, activatieplanning, creatieve ontwikkeling, social-contentstrategie en -productie, PR en communicatie, digitale en live ervaringen, en talent- en influencermanagement.
Waarom MSQ?
Ravenscroft vertelt waarom hij zich bij MSQ aansluit: 'MSQ is geen 'Indie shop' die beweert dingen te kunnen die het niet kan, noch een gevestigd netwerk dat zichzelf probeert opnieuw uit te vinden. De senior leiders zijn aandeelhouders, hands-on betrokken en hebben een mensen-eerst mentaliteit. Het bedrijf is B-Corp gecertificeerd, en ik geloof dat de technologie-gedreven en data-gestuurde capaciteiten onze gespecialiseerde creativiteit zullen versnellen. Het was de perfecte match voor mij, en ik denk dat het de ideale structuur is voor wat klanten in de toekomst nodig zullen hebben.'
Groeistrategie
MSQ Sport + Entertainment maakt deel uit van MSQ en wordt ondersteund door private equity-investeerder OEP en een wereldwijd team van 1.850 strategen, creatieven, data-analisten en kanaalspecialisten. De opening in Amsterdam is de laatste stap in MSQ’s groeistrategie.
Kortgeleden haalde MSQ klanten binnen zoals Virgin Media O2, een toonaangevende UEFA Women’s EURO 2025-partner en Glenfiddich. Daarnaast breidt het netwerk zich uit met overnames, waaronder het Amerikaanse creatieve bureau SPCSHP en het pan-Europese klantervaringbureau UDG. MSQ is al actief in Nederland via hun wereldwijde PR- en creatieve bureau Smarts.