Artsen gaan gesprek aan met vapende TikTok-creators

20-03-2023 (13:45) - Campagnes

Nederlandse artsen maken zich grote zorgen over de populariteit van vapen onder jongeren. Daarom gaan tientallen artsen, waaronder Diederik Gommers, vanaf vandaag via TikTok het gesprek aan met vapende creators als Rene Watzema, Robbert Rodenburg en Lauren Lois.

De #ArtsenSlaanAlarm campagne is bedacht en gemaakt door creatief bureau Wefilm.

Scherpe vraag

In de campagne krijgen de artsen hulp van Nederlandse TikTok en YouTube creator Dylan Haegens. In een gesprek met kinderlongarts Noor Rikkers, worden creators opgeroepen om geen vapes meer in beeld te brengen om normalisatie en verslaving te voorkomen. Daarnaast leggen tientallen artsen in zelfgemaakte video's een keuze voor aan deze creators: "Help je de dodelijke tabaksindustrie rijk te worden aan verslaafde jongeren of help je mij ziekte te voorkomen door niet meer te vapen in je content? Die keuze is aan jou.”

Samenwerking

Creatief bureau Wefilm is verantwoordelijk voor creatie, productie en media van de campagne. Daarin is gedurende het hele proces samengewerkt met het lectoraat Transformational Media en studenten van de master Content & Media Strategy van NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Opdrachtgever is #ArtsenSlaanAlarm, een samenwerkingsverband van artsen die zich inzetten voor een rookvrije samenleving. De afgelopen jaren maakte Wefilm voor hen campagnes als ‘Visitekaartje’ en ‘100.000 slechtnieuws gesprekken’ om aandacht te vragen voor de schade die de tabaksindustrie aanricht en welke maatregelen nodig zijn.

Credits

Client - Artsen Slaan Alarm
Concept - Wefilm Concepts
Creative director - Ruben Cusell
Creatives - Cato Duyvis, Marius Gottlieb
Head of Strategy - Ruben Cusell
Director - Joris Postema
Client Lead - Nadia Wisse
Media Director - Rocco Stallvord
Media Producer - Marlena Fishell
Head of Production - Beau van Assem
Producer - Ellis Thomas
Camera - Wiro Felix, Jelle Ode
Light - Daan de Boer
Sound - Bente van der Spek
Production Assistent - David Timmer
Offline Edit - Nick Rozenberg, Valentijn van den Heuven
Online Edit - Michiel Rummens
Sound Design - Tim van Peppen
Grading - Amator
PR - Nikki van Outheusden & Bibi Timmermans
Social Agency - Hammerfest, Prappers