
Dankzij Kinderpostzegels staan pleeggezinnen er niet meer alleen voor
Kinderpostzegels en Ondersteuning Pleeggezin lanceren de campagne rondom Mockingbird, een nieuwe vorm van pleegzorg. Het initiatief staat voor een aanpak waarbij pleeggezinnen elkaar ondersteunen, om het herhaaldelijk doorplaatsen van pleegkinderen te verminderen.
In Nederland worden pleegkinderen nog te vaak doorgeplaatst van gezin naar gezin en staan veel pleeggezinnen er alleen voor. Mockingbird verbindt meerdere pleeggezinnen die bij elkaar in de buurt wonen met elkaar, met een ervaren gezin als centraal middelpunt. Ze ondersteunen elkaar, delen ervaringen en zorgen samen voor een stabiele omgeving voor pleegkinderen.
Sanne Penders, Hoofd Marketing Communicatie & Fondsenwerving bij Kinderpostzegels: "Bij Kinderpostzegels vinden we dat ieder kind een stabiele en liefdevolle plek verdient om op te groeien. Drie jaar geleden hebben we, met steun van de Nationale Postcode Loterij, het Mockingbird-initiatief naar Nederland gehaald. Met deze publiekscampagne willen we aan Nederland laten zien hoe Mockingbird werkt."
Volgens Roza Freriks, directeur en bestuurder van Ondersteuning Pleeggezin, zijn pleeggezinnen onmisbaar voor kinderen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen: "Dankzij Mockingbird krijgen pleeggezinnen steun van andere pleeggezinnen, wat helpt om pleegouders te behouden en verhuizingen voor kinderen te voorkomen. Voor de kinderen biedt dat vangnet een veilige haven waar ze vriendjes en vriendinnetjes maken die in een vergelijkbare situatie zitten als zij."
Werkwijze
De campagnevideo, met voice-over van Sarah Janneh, brengt de werkwijze van Mockingbird in beeld vanuit het perspectief van een pleegkind, pleegouder en ervaren pleegouder. De campagne toont niet alleen de emotionele impact van doorplaatsingen, maar benadrukt vooral de liefdevolle en positieve kant van pleegzorg.
“We kwamen als snel op het idee om de perspectieven van pleegkind, pleegouder en ervaren pleegouder samen in beeld te brengen. We volgen een pleegkind in een Mockingbird-constellatie. Zo laten we zien hoe Mockingbird het verschil maakt en zorgt voor een stabiele leefomgeving,” aldus Maurice Stam van Let's Peak.
Vanaf vandaag gaat de campagne van start met uitgingen op radio, online tv, out of home en social media.
Credits
Opdrachtgever: Kirsten Witke, Nina Zwetsloot (Kinderpostzegels), Nadine Huiskes, Roza Freriks (Ondersteuning Pleeggezin)
Bureau: Let’s Peak; Maurice Stam, Marloes van Kemenade, Zoe Schalkx
Productie: Let’s Peak i.s.m. Hurts Creative
DOP: Maikel Hurts
Fotografie: Dave Straatmeyer
Licht: Mischa van Schaijk
Geluid: David Warringa
Art Director: Marleen Veenhuis
Visagie: Roxanne Bierhuis
Casting: ZaZa Casting
Contentcreatie: Let’s Peak
PR: Coebergh Communicatie & PR