
Eredivisie wijdt speelronde aan eenzaamheid onder jongeren
Komend weekend staat de Eredivisie in het teken van eenzaamheid onder jongeren met de campagne 'Samen tegen alleen'. Clubs, (oud-)spelers, De Luisterlijn, ESPN en maatschappelijke partners zoals de VriendenLoterij en KPN werken samen om het taboe hierop te doorbreken.
Uit de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen 2024 blijkt dat maar liefst 57% van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar zich eenzaam voelt. Eenzaamheid onder jongeren is de afgelopen jaren toegenomen, mede als gevolg van de coronapandemie en de toegenomen digitalisering. De gevolgen zijn vaak ingrijpend, zowel mentaal als fysiek.
"Voetbal draait naast winnen vooral om samenhorigheid en verbinding," vertelt Jan de Jong, directeur van de Eredivisie CV. "Maar voor veel jongeren voelt het leven soms als een wedstrijd die ze in hun eentje moeten spelen. Met deze campagne willen we laten zien dat niemand er alleen voor hoeft te staan. Je kunt altijd onderdeel zijn van een team. Hulp zoeken is geen zwakte, maar juist een kracht. Samen kunnen we eenzaamheid zichtbaar maken en jongeren aanmoedigen om het gesprek te starten."
Acties buiten en binnen het veld
De video toont de onzichtbare strijd van jongeren die zich eenzaam voelen, zelfs in een vol stadion. Het benadrukt hoe eenzaamheid vaak onzichtbaar is, zelfs wanneer je omringd wordt door mensen.
Daarnaast worden er in de stadions acties uitgevoerd, waaronder tijdens de opkomst van beide teams en met extra aandacht via LED-boarding. Via ESPN en de clubkanalen wordt eveneens aandacht besteed aan de campagne. (Oud-)Eredivisiespelers, zoals Luuk de Jong en Gianni Zuiverloon, delen hun persoonlijke verhalen en fungeren daarmee als rolmodellen voor jongeren.
In alle communicatie wordt verwezen naar De Luisterlijn, waar jongeren dag en nacht anoniem terechtkunnen voor een gesprek of luisterend oor. De campagne is bedacht en uitgevoerd in samenwerking met creative agency in sports One:Nil.