Nederlandse mediabedrijven starten platform voor transparante politieke reclame

Nederlandse mediabedrijven starten platform voor transparante politieke reclame

18-09-2025 (07:00) - Campagnes

Audify, Magazine Media Associate (MMA), NDP Nieuwsmedia, Screenforce en alle uitgevers en zenders die bij hen zijn aangesloten lanceren politiekereclame.nl. Dankzij dit gezamenlijk platform kunnen politieke partijen en andere organisaties direct aan de slag met de nieuwste Europese regels voor transparantie in poltieke reclamecampagnes.

Vanaf 10 oktober aanstaande gaat er nieuwe Europese regelgeving van kracht die vereist dat politieke reclame duidelijk herkenbaar is en er een transparantieverklaring aan de campagne is toegevoegd. Om eenvoudig en efficiënt te kunnen voldoen aan deze regels is de nieuwe website politiekereclame.nl ontwikkeld.

Op dit platform kunnen politieke partijen en andere organisaties die commerciële communicatie inzetten om burgers te informeren in het kader van verkiezingen, in één keer hun transparantieverklaring indienen voor alle in te zetten mediabedrijven die bij dit initiatief zijn aangesloten. Deze verklaringen worden voor de wettelijke termijn van zeven jaar bewaard en zijn openbaar toegankelijk voor het Nederlandse publiek. Daarnaast kunnen bezoekers via de website een klacht indienen als zij vinden dat een politieke uiting onvoldoende als zodanig herkenbaar is of als een verklaring onvoldoende transparant is.

Voor campagnemakers zijn via de website labels te downloaden die verwijzen naar de transparantieverklaring. Deze labels kunnen eenvoudig worden geïntegreerd in de advertenties voor audio, TV, dagbladen, magazines, buitenreclame en online, zodat de boodschap voldoet aan de nieuwe regelgeving.

Podium voor partijen

In tegenstelling tot de internationale techplatforms, stellen Nederlandse uitgevers en zenders hun kanalen wel open voor politieke reclamecampagnes rondom de Tweede Kamerverkiezingen. Zij blijven alle politieke partijen daarmee een podium bieden in het democratisch debat. Zij bieden daarbij een transparante en merkveilige omgeving die aansluit bij hun redactionele kwaliteitsnormen. Met deze oplossing zijn de politieke partijen in staat om alle stemgerechtigden te bereiken met hun campagnes via alle media, die onderdeel uitmaken van dit initiatief. Op deze manier kunnen ook jongeren bereikt worden.

De Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025 zijn de eerste verkiezingen waarvoor deze nieuwe regels gelden. Omdat de Europese verordening voor alle betrokkenen nieuw is, zullen de initiatiefnemers van politiekereclame.nl de komende periode overleggen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en beoogd toezichthouder Commissariaat voor de Media over de uitleg en toepassing van de verordening.