FD positioneert zich als journalistieke houvast met hulp van Dawn

FD positioneert zich als journalistieke houvast met hulp van Dawn

15-09-2025 (15:56) - Campagnes

Het FD en Dawn lanceren een nieuwe merkcampagne waarin de herkenbare roze kleur centraal staat. De campagne benadrukt dat alles wat belangrijk is voor de leiders van vandaag en morgen in het FD te vinden is.

Het nieuwsaanbod groeit, versnelt en vermengt zich steeds vaker met meningen en fictie. Voor leiders in bedrijfsleven en samenleving is het daardoor lastiger dan ooit te bepalen wat werkelijk van invloed is. Het FD biedt hen houvast in de vorm van scherpe duiding, betrouwbare feiten en een focus op wat er echt toe doet. 

"Onze lezers kiezen bewust voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Met deze campagne onderstrepen we die keuze. Het FD is er om leiders te helpen zich te richten op wat er werkelijk toe doet", aldus Perry Feenstra, hoofdredacteur FD.

Roze papier

Het roze papier, en alles wat daarop gedrukt staat, is het symbool van die keuze. In het krantenrek zorgt die al decennialang voor directe herkenning. Nu wordt het roze ook in andere kanalen ingezet als keurmerk: het staat voor onafhankelijke, doordachte journalistiek die inspireert en richting geeft. Met de bijbehorende belofte: als het belangrijk is, staat het in het roze.

Veelzijdig concept

De campagne laat de veelzijdigheid van het FD zien. In een online video worden de grote thema’s en ontwikkelingen langs een roze lijn met elkaar verbonden. Van koffiekringen op papier tot digitale artikelen: steeds staat de journalistieke inhoud centraal. De boodschap keert terug in radio, out-of-home, print en online banners.

"Het FD kiest, net als haar lezers, voor een duidelijke positie. Wij hebben die kracht visueel vertaald naar een herkenbaar en veelzijdig concept, waarin het roze de toon zet", vertelt Tessa Dekeukeleire, strateeg bij Dawn.