
Edelman vernieuwt leiderschapsteam en versterkt AI-positie vanuit Amsterdam
Arent Jan Hesselink keert terug bij Edelman als EMEA CEO. Bovendien doet het grootste onafhankelijke communicatieadviesbureau investeringen in technologie en breidt het het senior team uit. Edelman Amsterdam wordt het innovatiecentrum van het bedrijf in de EMEA.
Op de foto: V.l.n.r. boven naar beneden: Arent Jan Hesselink, Kathrin de Graaf, Marcel van de Hoef, Kim Vogten, Robin den Hoed, Anne Belle Voorbach, Darryl Soh, Ilse van Hartevelt, Martijn Nieuwenhuis en Andrew Foote
"De wereld van communicatie, marketing en reputatiemanagement verandert ingrijpend en dat gebeurt met een grote snelheid", aldus Hesselink. "Klanten hebben minder behoefte aan op zichzelf staande producten en ‘deliverables’, maar zoeken geïntegreerde communicatieoplossingen die waarde creëren op de lange termijn. Ze zoeken partners die sectorspecifieke uitdagingen begrijpen, snel kunnen meebewegen en technologie benutten om ze voor te bereiden op wat komen gaat. Edelman Amsterdam biedt dat perspectief."
Structureel waarde leveren
Edelman Amsterdam ondersteunt klanten bij transformaties, crises, herstructureringen, internationale expansie, exits, IPO’s en merkcampagnes. Dit gebeurt binnen een geïntegreerd bureaumodel dat intensief gebruikmaakt van AI-technologieën, waarin wereldwijd fors is geïnvesteerd.
Onder leiding van Darryl Soh werkt het Amsterdamse AI-centrum met geïntegreerde teams waarin strategie, creatie, AI en klantmanagement samenkomen. Het centrum verbindt de ervaring van 100 consultants in Amsterdam aan Edelmans wereldwijde netwerk, AI-gedreven creatie en 25 jaar aan inzichten uit de Edelman Trust Barometer. De visie is om klanten in staat te stellen beslissingen te nemen op basis van vertrouwen, juist in onzekere tijden.
Structuur zet sectorbenadering centraal
Klanten krijgen toegang tot geïntegreerde teams die hun industrie echt begrijpen en opereren vanuit diepe sectorexpertise. Communicatievraagstukken anno nu zijn zelden generiek. Ze gaan bijvoorbeeld over duurzaamheid in voeding, techregulering, geopolitieke risico’s voor alle sectoren of de economische impact van de energietransitie. Deze aanpak sluit beter aan bij de dagelijkse realiteit van klanten en verhoogt de relevantie, snelheid en kwaliteit van de geboden oplossingen.
Ilse van Hartevelt richt zich voortaan volledig op de Energy & Industrials-sector en combineert haar rol in Nederland met die van Energy Lead voor EMEA.
Als onderdeel van deze sectorgerichte benadering zijn er drie senior versterkingen:
- Kathrin de Graaf – Technologie: ruim vijftien jaar ervaring in corporate- en bureauomgevingen, o.a. bij Aegon en Signify. Gespecialiseerd in geïntegreerde communicatiestrategieën, mediarelaties en thought leadership.
- Kim Vogten – Food & Beverage: brengt vijftien jaar aan brede corporate-affairs-ervaring mee, opgedaan in rollen binnen JDE Peet’s, Eneco, AB InBev en de politiek. Combineert kennis van de sector met expertise in corporate communicatie en stakeholdermanagement. Start in november.
- Marcel van de Hoef – Financial Services: meer dan 25 jaar ervaring in financiële communicatie, executive coaching en reputatiemanagement. Voormalig internationaal financieel journalist, o.a. bij Bloomberg, hoofdredacteur en ondernemer.
Nieuw leiderschapsteam
Het nieuwe Edelman Amsterdam wordt geleid door een managementteam bestaande uit leiders die hun sporen hebben verdiend in de industrie en bij het bureau. Arent Jan Hesselink leidt het team naast zijn EMEA-rol. Onder zijn eerdere leiding groeide het kantoor uit tot marktleider in Nederland. Andrew Foote maakt de overstap van General Manager Nederland naar Chief Client Officer EMEA. In die rol blijft hij ook verantwoordelijk voor digitale innovatie als EMEA Digital Lead, en zorgt hij ervoor dat klanten in de regio profiteren van de nieuwste ontwikkelingen uit het AI-centrum.
Daarnaast zijn benoemd:
- Anne Belle Voorbach – Chief Operating Officer en Deputy General Manager: leidt de dagelijkse operatie, stelt teams samen, drijft innovatie en overziet de kwaliteit van dienstverlening.
- Martijn Nieuwenhuis – Chief Client Impact Officer: belast met het radicaal herdefiniëren van wat waarde voor klanten creëert; stuurt dienstverlening van ‘output’ naar uitkomsten.
- Darryl Soh – Head of AI Transformation: ontwikkelt AI-proposities en versnelt de integratie in de dienstverlening. Heeft ruime ervaring met AI en transformatie binnen het internationale Edelman-netwerk.
- Robin den Hoed – Business Innovation Lead: ontwikkelt nieuwe commerciële modellen zoals resultaat-gebaseerde dienstverlening en abonnementsvormen.
Anne Belle Voorbach, COO, zegt: "Onze ambities zijn groot en passend bij deze tijd. De klantbehoefte en het speelveld veranderen razendsnel, en daarom hebben we onze koers scherp gedefinieerd. We investeren doelgericht in mensen, technologie en nieuwe modellen. Binnenkort volgen meer benoemingen die deze ambities verder kracht bijzetten."