Randstad Nederland vraagt om herwaardering van vakmanschap door opkomst A.I.

01-06-2023 (12:08) - Campagnes

Randstad Nederland & Dentsu Creative Amsterdam zien dat vakmanschap last heeft van een imagoprobleem. Door in te haken op de ontwikkelingen op A.I. gebied, wordt positieve aandacht voor praktische beroepen gecreëerd.

Randstad Nederland pleit in een nieuwe campagne voor een hernieuwde waardering van praktische beroepen. Er is namelijk een groot tekort aan vakmensen, deels door een gebrek aan waardering. Praktische beroepen waar zowel met hoofd als handen wordt gewerkt zijn bovendien lastiger te vervangen door robots of artificial intelligence (A.I.). Een perfecte aanleiding om Nederland enthousiast te maken voor praktische beroepen.

Groot tekort aan praktisch opgeleiden

In alle regio’s in Nederland stijgt het tekort aan vakmensen in praktische beroepen, zo blijkt uit recente cijfers van Randstad Nederland. Landelijk staan er momenteel ruim 195.000 vacatures open in de categorie praktische beroepen. Onder praktische beroepen verstaan we banen waarin je je handen gebruikt om je vak uit te oefenen, waar menselijke skills onmisbaar zijn. Skills die niet te automatiseren zijn door bijvoorbeeld A.I.

A.i. haalt HAVO zakt voor MBO

Randstad Nederland nam de proef op de som en liet ChatGPT alle Havo examens voor het pakket Natuur en Gezondheid afnemen. Daarnaast legde de A.I. software ook een praktijk examen MBO af. Gerekend met een conservatieve N-term van 1.0 slaagt de A.I. met vlag en wimpel voor de HAVO, maar voor het MBO praktijk examen. Randstad Nederland heeft de tweede correctie van het examen laten uitvoeren door twee vakdocenten waaronder: Marc van Oostendorp, hoogleraar Nederlands en Academische Communicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

De uitslag van het praktijkexamen van ChatGPT is een samenwerking met het Het Zadkine Logistiek College in Rotterdam. De reactie van het Zadkine: ChatGPT4 was enorm sterk in feitenkennis, maar dingen zoals het uitvoeren van fysieke handelingen, en het ervaren van echte empathie, was de A.I. totaal niet toe in staat. Dit is een bevestiging dat, hoewel A.I. aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt, het MBO voorlopig toch nog te hoog gegrepen is.

De campagne wordt uitgerold in diverse media zoals radio, online en outdoor.

Nic Huiskes, Directeur Marketing, Communicatie & Intelligence Randstad Nederland: “De turbulente ontwikkeling op het gebied van A.I. is een geweldige kans om om juist deze praktische beroepen, die zo onmisbaar zijn om de Nederlandse economie draaiende te houden, in de spotlight te zetten.”