Unox Nieuwjaarsduik neemt aanloop van 226 km

Unox Nieuwjaarsduik neemt aanloop van 226 km

08-12-2022 (11:36) - Campagnes

Na twee jaar van afgelaste nieuwjaarsduiken en de succesvolle Nieuwjaarsduik uit Blik organiseert Unox dit jaar weer een echte nieuwjaarsduik. En niet zoals we gewend zijn: de Unox Nieuwjaarsduik start al op 30 december - in Winterswijk, aan de Duitse grens. 226 kilometer van het Noordzeestrand in Scheveningen.

Liane Lens, marketing manager van Unox: “We kunnen echt niet wachten. En wat doe je als je niet kunt wachten? Dan begin je alvast!” Daarom begint de aanloop naar Scheveningen al op 30 december. Deze ‘langste aanloop ooit’ is in opdracht van Unilever bedacht door het Amsterdamse bureau Being There. Banka Media tekent wederom voor de PR.

Traditie

Voorzitter Alex Schuttert: “Je denkt bij de Nieuwjaarsduik vooral aan de plons in het koude water, maar die
begint met een allesbepalende aanloop: dat is 30 seconden pure voorpret. De ijzige spanning, samen aftellen en
joelen, gevolgd door een frisse duik en een warme kom soep. Dat maakt de start van het nieuwe jaar compleet.” Tientallen enthousiastelingen hebben zich inmiddels al aangemeld voor de tocht.

Route

De Nieuwjaarsduikfakkel – met een vlam in de vorm van een oranje Unox-muts - wordt overgedragen van de ene
loper aan de volgende. Nieuwjaarsduik-voorzitter Schuttert bijt het spits af in Winterswijk en zal het stokje na
een paar kilometer doorgeven. De route loopt door het kenmerkende Hollandse landschap, door polders en dorpen en langs locaties als de Utrechtse Domtoren. Ook leidt het dwars door een woonhuis en langs een oliebollenkraam. Nauw bij de campagne betrokkenen nemen ook een deel van de route voor hun rekening.

Nieuwjaarsduik uit Blik

Vanwege corona kon het evenement twee keer niet doorgaan. Unox kwam daarom met een alternatief, door Noordzeewater te verpakken in soepblikken, zodat mensen gewoon konden ‘thuisduiken’: de zogenoemde Unox Nieuwjaarsduik uit Blik. Het bleek 2 jaar op rij een groot succes, met een Zilveren Lamp, twee Esprix en twee SAN Accenten als gevolg. De campagne werd bij de SABRE Awards zelfs uitgeroepen tot de beste PR-campagne van de Benelux.

Nieuw elan

Robrecht Stoekenbroek van Being There neemt met trots een deel van de route voor zijn rekening: “De kunst bij
dit soort terugkerende merkactivaties is dat je zoekt naar iets dat het weer nieuw elan geeft. Dit jaar wilden we –
na twee jaar inblikken – vieren dat we weer fysiek met elkaar kunnen duiken en fris het nieuwe jaar in kunnen. En
omdat de uiteindelijke duik wordt ingeluid met een hartstochtelijke aanloop met elkaar, hebben we dat dit jaar
wat uitvergroot in de campagne.”

Zelf meedoen

Erik Graadt van Roggen, Banka Media: “Wij doen al zoveel jaar de PR voor de Unox Nieuwjaarsduik.. Op nieuwjaarsdag staan we altijd op het strand om de tientallen ter plekke aanwezige media te begeleiden. Nu
mag ik in de dagen ervoor deel uitmaken van de langste aanloop ooit, door een tijdje de nieuwjaarsfakkel te
dragen. Die kans die wilde ik niet laten schieten.”

Aanmelden

Heb jij zin om de Nieuwjaarsduikfakkel een stukje dichter bij de zee brengen? Om de langste aanloop ooit nóg
specialer te maken hebben we een paar plekken vrij gehouden voor enthousiastelingen die ook niet kunnen
wachten met duiken. Het maakt niet uit of je 10 km, 5 km of 200 meter wilt afleggen. Meld je aan en laat Unox weten waarom jij mee wilt doen.

Credits

Unox: Esther van Spronsen, Liane Lens en Jan van den Berg
Concept ‘Langste Aanloop Ooit’: Being There
Media en PR: Banka Media

Beeld header: Arie Kievit