Volkoren in de spotlight: campagne week van het brood

18-01-2022 (10:24) - Campagnes

Brood is nog steeds erg populair in Nederland en België. Toch zijn er ook mensen die brood laten staan, bijvoorbeeld omdat er koolhydraten in zitten. Zonde, want brood zit vol goede voedingstoffen en vezels, die onder andere de spijsvertering bevorderen. Daarom start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) een imagocampagne om de liefde voor brood weer aan te wakkeren, tijdens de Week van het Brood.

In Nederland is de Week van het Brood van maandag 17 t/m zaterdag 23 januari en in België van zaterdag 15 t/m 23 januari. De week is in stijl afgetrapt door de mascotte van de campagne en Meester Boulanger Peter Bienefelt: ook wel bekend als de beste broodbakker van de wereld.
 

Volkoren in de spotlights

Van alle soorten brood bevat volkorenbrood de meeste goede voedingsstoffen, omdat dit gemaakt wordt van de hele graankorrel. En juist de korrel zit vol goede voedingsstoffen die een gunstig effect hebben op je gezondheid. Ook het Voedingscentrum adviseert volkoren. En dat is niet voor niets. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je een lager risico hebt op verschillende ziektes, zoals hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2, als je elke dag voldoende vezels binnenkrijgt.
 

volkorenbroodmannetje

Volkoren is dus voedzaam tot in de vezels. Dit wordt in de nieuwe campagne, ontwikkeld door shopper marketing bureau Brompton Road, vertaald naar een ‘volkorenbroodmannetje’ die mensen op een symbolische manier een steuntje in de rug geeft. Onder het motto ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. De campagne wordt gevoerd door bakkers en supermarkten in Nederland en België. In de winkels, online en in social media.
 
De campagne is onderdeel van de tweejarige imagocampagne 'Brood, een goed verhaal! Met graan uit Europa.' Deze loopt in 2022 en 2023.
 

Credits

Verantwoordelijke NBC; Jenneke van Elderen, Frank Janssen
Bureau: Brompton Road
Photography: Jaap Vork
Video: Made by Lions