
Stefania, Bizzey en Sterre Koning zeggen Nee tegen vapen
Om jongeren tussen de 12 en 16 jaar op een positieve manier weerbaar te maken tegen vapen, bedacht
creatief bureau The Family in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een nieuwe band: The Organs.
De popgroep bestaat uit longen, het hart en de hersenen, de organen die worden geraakt door vapen. Zij vertolken in een videoclip en een upbeat poptrack (‘Ik zeg nee’) hoe belangrijk het is om je eigen keuzes te maken. Voor de track werken drie artiesten met een groot bereik onder de doelgroep samen: Stefania, Bizzey en Sterre Koning.
Lukas van de Ven, Executive Creative Director bij The Family: “We wilden een campagne maken die niet wijst met het vingertje, maar inspeelt op de wereld van jongeren. Door organen een eigen persoonlijkheid te geven, kun je de fysieke impact van vapen laten zien op een manier die niet afschrikt, maar juist raakt. Humor, herkenning en muziek zijn krachtige ingangen om jongeren te activeren. ‘Ik zeg nee’ is geen preek, maar een anthem dat jongeren het gevoel geeft dat ze sterker staan dan de verleiding.”
Het nummer, geproduceerd door MassiveMusic, is vrolijk en uptempo, maar de onderlaag is serieus: vapen is schadelijk. Zeker voor jongeren, bij wie organen nog in ontwikkeling zijn. Door het catchy refrein blijft de boodschap om nee te zeggen goed hangen. De animatie in de videoclip werd ontwikkeld door Studio Mals en de PR-campagne is opgezet en uitgerold door HPB | Het PR Bureau.
Marielle Verlouw, campagnemanager bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: “We weten dat de invloed van leeftijdsgenoten een enorme rol speelt bij het starten met vapen. Deze campagne benadrukt daarom dat ‘nee’ zeggen tegen vapen niet alleen moedig is, maar ook een teken van zelfrespect en weerbaarheid. We willen voorkomen dat de nieuwe generatie begint met vapen, met name wanneer ze de druk voelen om te doen wat leeftijdsgenoten doen. Niet beginnen is namelijk beter dan stoppen met vapen.”
De PR-campagne is gestart met een teaserfase waarin The Organs als nieuwe band worden geïntroduceerd. Vandaag droppen de artiesten synchroon het nummer. Daarna volgt een reeks contentvideo’s, behind the scenes, making-of en interviews op het instagramkanaal @the.organs om de deelbaarheid te vergroten.
Credits
Bureau: The Family (onderdeel van DOT, het samenwerkingsverband van D&B, The Family en TBWA\)
Producer: Vittoria Robijns
PR: HPB | Het PR Bureau
Animatiestudio: Studio Mals
Muziek Productie & Artiesten Selectie: MassiveMusic
Opdrachtgever: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Mariëlle Verlouw. Dienst Publiek & Communicatie, Irene de Roos en Janice van den Bosch