Cannes Report (4): wat moeten we aaaaaan!

Cannes Report (4): wat moeten we aaaaaan!

21-06-2024 (12:35) - Cannes

Fashion, lifestyle en een Grand Prix! Op de voorlaatste dag konden wij er geen genoeg van krijgen. De dag zat boordevol ‘modieuze’ talks en als klap op de vuurpijl werd de grand prix voor de nieuwe categorie Luxury & Lifestyle uitgereikt. Oja, en Sietske kreeg gratis schoenen van Dr. Martens. Dit is Cannes Report numero 4!

Het klinkt misschien gek, maar Patagonia opende de dag juist met een talk die totaal niets met mode te maken had. Volgens Tyler Motte, Marketing Director van het kledingmerk is ‘fashion niet hun business’. Met materialen van ’s werelds beste kwaliteit. En volgens hem wilt Patagonia geen mode maken voor seizoenen, maar kleding voor jaren.

Met hun levenslange garantie maakt Patagonia het leven van hun klanten een stuk makkelijker. En blijer! ‘Door de gratis reparatie krijgen mensen een dopamineboost, net als bij het kopen van fast fashion’, vertelt Motte.

Als voorbeeld noemde hij de opening van een Patagonia-winkel in Amsterdam, waar alleen gerepareerde kleding werd verkocht. Een daverend succes met rijen die honderden meters door de hoofdstad slingerden.

Fashion op het grote scherm

Onze favoriete talk van vandaag was de ‘ Behind the scenes with Poor Things’ en de talk van de Global Creative Director van Dr Martens. Voor alle Art Directors onder ons was het een waanzinnige dag aanzien deze talks bomvol referenties, moodboards en niche afbeeldingen zat. Tijdens de Dr. Martens talk werden er ook nog eens 10 paar schoenen onder het publiek verdeeld. En hoewel haar hart al veroverd was door de Dr. Martens x Supreme loafers, was Sietske met de klassieke 1460 ook heel blij.

Climax bereikt

Gisteravond bereikte het festival een absoluut kookpunt. Het was tijd voor de gold & grand prix uitreiking! Ook voor de gloednieuwe categorie Lifestyle & Luxury - dit jaar voor het eerst op de Lion line-up - maakte de jury de winnaar bekend.

De eerste grand prix ooit in deze categorie gaat naar een samenwerking tussen modehuis Loewe en keramiekatelier Suna Fujita. Hun tassen, kleding en andere accessoires zijn opgefleurd met panda’s, pinguïns en maki’s in de kenmerkende stijl van het atelier. De gouden leeuw ging naar het Franse cosmeticamerk Lancõme en Franse artiest Aya Nakamura. Wat ons betreft de verdiende winnaars!

Nóg een grand prix

Naast Loewe ging Dentsu Creative Amsterdam er óók met een grand prix vandoor in de categorie ‘Creative strategy’ met Een stukje van mij. Misschien dat Anastasia en Sietske een beetje bevooroordeeld zijn, maar met het volledige team het podium op om de award in ontvangst te nemen was één van de hoogtepunten van Cannes. Náást alle gratis vodka cranberry’s dan. Na de eerste glazen champagne was het tijd voor Sizzer, hierover morgen meer!

De laatste dag

Aangezien vandaag alweer onze laatste dag is in Cannes (rip) proberen we zoveel mogelijk te zien en te doen. Overdag met talks maar ook in de avond natuurlijk. Morgen geven we jullie alvast een sneakpeak van een heel leuk artikel

Tot snel!

 
Sietske Walles, Anastasia Zemleanschih, Sem Kapiteijn - Team FONK