Hoe kortingstool Honey vele influencers en gebruikers voor de gek hield

Hoe kortingstool Honey vele influencers en gebruikers voor de gek hield

06-01-2025 (13:47) - Economisch

De populaire browserextensie Honey, onderdeel van PayPal, ligt zwaar onder vuur. De tool, die helpt bij het vinden van kortingscodes, wordt beschuldigd van het overschrijven van affiliate cookies en het niet aanbieden van de beste deals aan gebruikers.

Affiliate cookies worden gebruikt om te tracken wie een klant naar een webshop heeft doorgestuurd. Wanneer een klant via een link van een contentmaker of influencer een aankoop doet, ontvangt deze maker een commissie. Volgens Youtuber Megalag overschrijft Honey deze affliate cookies, waardoor de commissie naar Honey gaat in plaats van de oorspronkelijke promoter. 

Honey zou dit doen door vlak voor het afronden van een aankoop een pop-upmelding te tonen. Deze pop-up bood aan om kortingscodes toe te passen, maar had als hoofddoel de affiliate cookie van een andere maker te vervangen door die van Honey. Zelfs als er geen nieuwe korting werd gevonden, claimde Honey alsnog de commissie. Op deze manier profiteerde Honey, terwijl de oorspronkelijke doorverwijzer niets ontving.

Woedende influencers

In een video, die inmiddels meer dan 15 miljoen keer is bekeken, legt Megalag verder uit dat Honey niet altijd de beste kortingscodes toont. De extensie zou codes promoten die meer voordeel opleveren voor de aangesloten winkels, in plaats van voor de consument. Dit allemaal heeft geleid tot boze reacties uit de online gemeenschap.

Onder de boze reacties zijn ook enkele bekende Amerikaanse YouTubers, zoals MrBeast en Marques Brownlee. Hun promotie hielp Honey uitgroeien tot een populaire tool, maar nu voelen ze zich bedrogen. Ze beschuldigen Honey ervan zowel gebruikers als merken te misleiden.

Rechtszaak in de maak

PayPal, dat Honey in 2020 voor 4 miljard dollar overnam, heeft nog niet gereageerd op de beschuldigingen. Ondertussen groeit de druk om openheid te geven en het vertrouwen van gebruikers terug te winnen.

YouTuber Devin Stone heeft zelfs aangekondigd een class-action rechtszaak tegen Honey te starten. Bij zo’n zaak bundelen gedupeerden hun krachten om samen een bedrijf aan te klagen. Met 17 miljoen actieve gebruikers zou dit wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor Honey.


Bureaus

Media

Marketing