KVK: geen rem op groei foodtrucks

KVK: geen rem op groei foodtrucks

17-05-2022 (12:14) - Economisch

Het festivalseizoen is weer in volle gang, voor 2022 staan ruim 1.100 festivals gepland. Foodtrucks zijn bij deze festivals bijna niet meer weg te denken en tijdens de coronaperiode is het aantal foodtrucks flink toegenomen. In 2017 telde het KVK Handelsregister net geen 1.200 foodtrucks, anno 2022 zijn dit er bijna 2.500: een toename van 110% in 5 jaar tijd.

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemingen met een foodtruck is sinds 2017 met 110% gestegen van: van 1.189 naar 2.495.
Aantal foodtruck ondernemingen in Nederland (2017-2022)?. Onno van Gent, eigenaar van vraag en aanbodplatform Foodtruckbooking.com herkent de sterke groei van het aantal ondernemers met een foodtruck. "De foodtruck is overgewaaid vanuit Amerika. Natuurlijk kennen we al jaren de populaire friet-, hamburger- en pizzawagen, maar na de film ‘Chef’ zijn ook culinaire foodtrucks populair. In de film wordt de chef-kok van een goed restaurant in Los Angeles ontslagen en begint hij met succes een voedselwagen."
 

Een goede foodtruck

Foodtrucks zijn volgens Van Gent steeds meer onderdeel van een event: "ze dragen in belangrijke mate bij aan de sfeer. Daarbij vindt er een verschuiving plaats. De consument vindt niet alleen de kwaliteit van het eten belangrijk, hij vraagt ook om vernieuwing. Denk hierbij aan sushi, vegetarisch of vegan eten. Koken met producten van lokale ondernemers is daarnaast de trend. Een goede foodtruck onderscheidt zich met vers en gezond eten, gecombineerd met een origineel concept."
 

Fulltime foodtruckondernemers

Volgens Van Gent verandert het type foodtruckondernemer. "Waar het eerder veel parttimers waren die naast hun foodtruck nog een baan of een andere bedrijfsactiviteit hadden, krijgen de fulltime foodtruckondernemers de overhand." Van Gent schat het aantal fulltime foodtruckondernemers op 65% van het totaal. "Naast festivals richten deze ondernemers zich op het verzorgen van de complete catering bij bedrijfs- en familiefeesten."

Op basis van deze kosten én het verwachte aantal bezoekers doen ze inkopen. Een foodtruckondernemer kan daar zelf de prijs van zijn product bepalen. Maar je begrijpt dat dit de prijs van de gerechten flink op kan drijven.”

Bureaus

Media

Marketing