Online supermarkt Crisp zet stap naar volgende fase

Online supermarkt Crisp zet stap naar volgende fase

17-07-2025 (09:02) - Economisch

Online supermarkt Crisp kondigt een financieringssamenwerking met ABN AMRO aan, ter ondersteuning van haar duurzame en onderscheidende model in de Nederlandse markt. Met een financieringsfaciliteit van €28 miljoen ondersteunt de bank in het bedrijfsmodel van Crisp, dat past bij de ambitie om innovatieve techbedrijven te stimuleren die bijdragen aan een duurzamere maatschappij.

Beste Online supermarkt 2025

Voor Crisp, onlangs door onderzoeksbureau YouGov uitgeroepen tot Beste Online Supermarkt 2025, markeert het de start van een volgende bedrijfsfase. Voor een deel vervangt de lening een bestaande Amerikaanse durfkapitaalfinanciering en vormt daarmee een bewuste keuze voor een verstrekking van een toonaangevende Nederlandse bank. Tegelijk maakt de boodschappen-app extra kapitaal vrij voor strategische investeringen en kondigt het de uitbreiding van de Raad van Commissarissen aan.


Oprichters Crisp (v.l.n.r.): Michiel Roodenburg, Tom Peeters, Eric Klaassen

Langetermijnvisie en gezonde groei

Sinds de lancering in 2018 zet het B Corp-gecertificeerde Crisp zich in voor een toekomstbestendig voedselsysteem, door lokale en seizoensgebonden producten van kleinschalige makers toegankelijk te maken voor het grote publiek. De boodschappen-app is sinds juni 2024 winstgevend in de Nederlandse markt en voorziet later dit jaar hetzelfde resultaat te behalen in België, waar Crisp sinds 2022 actief is. De verwachting is dat over het gehele boekjaar 2026 een EBITDA-positief resultaat wordt bereikt. “In het huidige economische klimaat worden veel scale-ups gedwongen om steun te zoeken buiten de landsgrenzen,” vertelt Tom Peeters, CEO en medeoprichter van Crisp. “Naast een sterke basis aan Nederlandse investeerders hebben we nu een samenwerking met een toonaangevende Nederlandse bank, die onze langetermijnvisie steunt. We laten momenteel een solide groei met dubbele cijfers zien, met grip op kosten - en een extreem hoge klanttevredenheid. Dat is in deze uitdagende sector niet vanzelfsprekend.”

Impact in foodservice

Naast de bestaande activiteiten voor de consumentenmarkt, breidde Crisp onlangs haar model uit naar de foodservice-sector, via samenwerkingen met Sodexo Nederland -marktleider in food & facility services-, en schoolmaaltijdenleverancier TommyTomato. In aanvulling op verdere groei in de grootzakelijke markt wordt de afzet van lokale, regeneratieve producten, verbouwd met extra aandacht voor de biodiversiteit, verder uitgebreid. Die categorie groeide de afgelopen zes maanden met 30% in omzet. Ook maakt Crisp kapitaal vrij voor strategische investeringen in assortimentsverdieping, technologie voor supply chain en verdere uitrol van AI. Tegelijk met de financieringsaankondiging breidt Crisp haar Raad van Commissarissen uit met de onafhankelijke commissaris Boukje Taphoorn, tot voor kort CMO van bol.com.

“De afgelopen jaren heeft Crisp zich ontwikkeld met een onderscheidende visie en een uniek en duurzaam model,” zegt Dan Dorner, Chief Commercial Officer Corporate Banking en lid van de Raad van Bestuur bij ABN AMRO. “Met de samenwerking ondersteunt ABN AMRO de technologische transitie naar een lokale en seizoensgebonden voedselketen, en dat sluit aan bij de ambitie van ABN AMRO om innovatieve oplossingen te stimuleren die maatschappelijke impact maken.” 


Bureaus

Media

Marketing