Specsavers groeit en innoveert

05-09-2023 (10:48) - Economisch

Specsavers Nederland sluit het boekjaar (maart 2022-februari 2023) af met een omzet van 174,4 miljoen euro. De horen- en contactlenzen divisies laten wederom een groei zien.

De omzet toont een kleine vermindering van 0,7% ten opzichte van vorig jaar, waar de hoogste omzet ooit behaald werd (175,7 miljoen euro). Specsavers Groep, het internationale familiebedrijf, rapporteert een totale omzet van 4,05 miljard euro (3,55 miljard Britse pond). Dat is een groei van 5,6% ten opzichte van het jaar ervoor. Wereldwijd werden er afgelopen boekjaar 561 miljoen contactlenzen, 23,3 miljoen brillen en 625.766 hoortoestellen verkocht. Nederland is, net als vorig jaar, na het Verenigd Koninkrijk en Australië de grootste omzetmarkt van de elf landen waar de Specsavers Groep in opereert. Voor komend jaar heeft de Specsavers Groep grote ambities voor nieuwe winkels in Canada, waar het bedrijf snel groeit.

Groei in horen

Specsavers Nederland laat in 2022 een trendbreuk zien in de hoortoestellenmarkt. Waar er marktbreed een kleine krimp te zien is, behaalde Specsavers een groei van 6,4%. Wouter van der Hoeven, directeur Specsavers Nederland: “Ondanks het lage consumentenvertrouwen op dit moment, laten de cijfers zien dat de propositie van Specsavers aantrekkelijk is voor slechthorenden. Dus ook in deze tijd van hoge kosten. Daarnaast weten mensen ons te vinden om ons uitgebreide aanbod van innovatieve hoortoestellen.”
Hoewel Specsavers Nederland groeide in zowel de horen- als de contactlenzen divisie (7,9%) is de omzet in optiek dit jaar gekrompen met -4,5%. “

KNO-zorg op afstand

Ook binnen horen worden belangrijke stappen gezet. Specsavers heeft de mogelijkheden onderzocht om de doorverwijzing van audiciens naar KNO-artsen en de beoordeling door de KNO-arts efficiënter te maken. Uit dit onderzoek bleek dat 80–85% van de slechthorenden die een audicien doorstuurt, op afstand door een KNO-arts behandeld kan worden. In een daaropvolgende pilot stuurden audiciens van Specsavers het dossier van klanten via een beveiligde verbinding door naar een KNO-arts van het digitaal zorgplatform Earhelp. Na een online beoordeling werden klanten door de betreffende arts persoonlijk gebeld om de uitslag te bespreken, gevolgd door een terugkoppeling naar de audicien. 85% van de casussen kon via deze online zorgservice geholpen worden. Dit betekent dat slechthorenden niet eerst een afspraak bij een KNO-arts hoeven te maken, wat veel wachten en tijd bespaart. Ook zorgverzekeraars hebben interesse in dit initiatief getoond.savers winkels uitgerold. 


Bureaus

Media

Marketing