Momkai ontwerpt wereldwijde lancering van The School for Moral Ambition in NY

Momkai ontwerpt wereldwijde lancering van The School for Moral Ambition in NY

08-05-2025 (10:39) - Inclusiviteit

Het Amsterdamse ontwerpbureau Momkai, onder leiding van creatief directeur Harald Dunnink, speelde een sleutelrol bij de internationale lancering van The School for Moral Ambition in New York. Deze non-profitorganisatie, die hij mede-oprichtte met historicus en bestsellerauteur Rutger Bregman, wil ambitieuze professionals wereldwijd helpen om hun idealen om te zetten in impact.

Wat begon als een idee in een document, groeide nu uit tot een wereldwijde beweging met de lancering in de Amerikaanse hitserie The Daily Show with Jon Stewart


Design als fundament van een beweging

Momkai was vanaf het begin nauw betrokken bij de oprichting van de stichting:

Het founding team vond haar thuisbasis in de studio van Momkai-studio in Amsterdam, voordat de organisatie te groot werd. Ze verhuisden naar het World Trade Center in Amsterdam en openden een nieuw kantoor in Manhattan, New York.

De merkidentiteit, de boekomslagen in alle markten, en het designsysteem met de strategische positionering zijn ontwikkeld door Momkai.

Storytelling, design en de campagne mindset van het werk maken van idealen zijn vanaf de start verankerd in de organisatie.

Na succesvolle lanceringen in Amsterdam en Berlijn, vond deze week de officiële introductie in de Verenigde Staten plaats met een evenement in het eigen kantoor in in het SoHo district in New York..

“Vanaf het moment dat ik het eerste manuscript van Rutger had gelezen, daagde het mij dat Morele Ambitie veel meer dan een boek was; met grote potentie om een ware movement te worden. We besloten een merk te bouwen, om daarmee mensen te helpen werk te maken van hun idealen,” zegt Harald Dunnink, mede-oprichter van The School for Moral Ambition en creatief directeur van Momkai: “Onze centrale ontwerpvraag werd dan ook: hoe laten we het goede doen er zo goed mogelijk uitzien?”

Snelle groei: van pilot tot internationale beweging

In niet meer dan anderhalf jaar tijd groeide The School for Moral Ambition uit tot:
bijna 9.000 leden in meer dan 90 landen
meer dan 3 miljoen in funding
100.000+ volgers op sociale media
een bestseller-boek in elke markt waar het uit is gekomen, inclusief Groot-Britannië
media-aandacht van onder meer Trevor Noah en The Daily Show
lovende recensies in The Guardian en de Financial Times
herkenbare symbolen, echte verhalen.

Iconen als succesdragers

Een beweging groeit pas echt als mensen zichzelf erin herkennen. Daarom draait The School for Moral Ambition niet alleen om een krachtige boodschap, maar vooral om gezichten en verhalen die laten zien: dit is ook succes. Vanaf het begin spelen rituelen en symbolen een rol:
In Europa werd de Friso Kramer Result-stoel het eerste icoon: een Dutch design klassiekier die als schoolstoelsymbool staat voor dagelijkse ambitie en betekenisvol werk.
In Amerika is er gekozen voor een krachtig, universeel beeld: een felrode schoolbus, een uitnodiging om samen in te stappen en in actie te komen.

Elk element is ontworpen om internationaal te resoneren én trouw te blijven aan de kern van de beweging.

Over Momkai

Momkai is een onafhankelijk strategisch ontwerpbureau dat merken helpt groeien en bewegingen in gang zet. Vanuit het gedeelde doel tussen community en organisatie helpt Momkai merken om hun missie tastbaar te maken, van strategie tot ontwerp. Eerder werkte Momkai onder meer voor De Correspondent, Kom op tegen Kanker, Oncode Institute en Golazo.