113 en VUUR doorbreken taboe op zelfmoord met 'Op zoek naar woorden'

113 en VUUR doorbreken taboe op zelfmoord met 'Op zoek naar woorden'

04-09-2025 (16:15) - Campagnes

Van 8 tot en met 14 september is de Wereld Suïcide Preventie Week (WSPW). 113 en partners vragen dit jaar aandacht voor het bespreekbaar maken van zelfdoding met de campagne 'Op zoek naar woorden', ontwikkeld in samenwerking met strategische creatief bureau VUUR.

In Nederland overlijden gemiddeld vijf mensen per dag. "Deze cijfers krijgen we alleen samen omlaag", benadrukt Jochum Veerman, manager Marketing Communicatie bij 113. In plaats van mensen te overvallen met de zwaarte van het onderwerp, maakt 'Op zoek naar woorden' het onderwerp toegankelijk en nodigt het juist uit tot gesprek. De boodschap is helder: het hoeft niet perfect te zijn, maar het proberen kan het verschil maken voor iemand die worstelt met suïcidale gedachten.

Concrete hulpmiddelen

De WSPW draait niet om bewustwording alleen. Zo zijn er ook concrete tools, waaronder de online Vraag Maar-training van 113 die iedereen kan volgen. Daarnaast worden door het hele land activiteiten georganiseerd. Mensen kunnen meelopen met een Walk into the Light, kennis opdoen op een conferentie, deelnemen aan de Man in Mind Meet-up, webinars volgen of een actie organiseren voor het 113Fonds. Een volledig overzicht van alle initiatieven is hier te vinden.

Bewezen samenwerking

Deze WSPW werkt 113 voor het derde jaar op rij samen met strategisch creatief bureau VUUR. Deze continuïteit heeft geleid tot een herkenbare aanpak waarbij complexe onderwerpen toegankelijk worden gemaakt voor een breed publiek. De samenwerking richt zich specifiek op aandacht voor het thema en het doorbreken van het taboe op praten over zelfdoding door middel van heldere, menselijke communicatie die mensen aanzet tot actie.

Denk je aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl.