
WhatsApp, Google Maps en DigiD meest geïnstalleerde apps door Nederlanders
WhatsApp is in Nederland de meest geïnstalleerde app. De app wordt hierbij op de voet gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van digital product agency Framna, gebaseerd op onafhankelijk onderzoek onder 9.000 gebruikers en analyse van 600 apps.
Op de foto: Robert Kosse, Managing Director Framna Nederland
De top-20 bevat naast YouTube bekende social media als Facebook, LinkedIn en Instagram. Een social medium als TikTok ontbreekt daarentegen in de lijst, net als de nieuwsapps van bijvoorbeeld De Telegraaf, Nu.nl, de NOS en de Volkskrant.
Ook vergeleken met Denemarken en Zweden, waar het onderzoek ook werd uitgevoerd, scoren de Nederlandse nieuwsapps als categorie relatief laag. Uit de lijst blijkt wel een sterke voorkeur voor praktische apps als Google Maps, 9292, NS, PostNL en Buienradar.
Daadwerkelijke waardering
Bij het onderzoek is ook gekeken naar het succes van een app, op basis van tevredenheid, waarde, relevantie en brancheleiderscha werd de zogeheten App Pulse-score bepaald. Hoge installatiepercentages en frequent gebruik kunnen wijzen op populariteit, maar ze weerspiegelen niet altijd de daadwerkelijke waardering.
Zo worden sociale media vaak geïnstalleerd, maar komen ze niet voor in de top van de de best gewaardeerde apps. De populairste apps op basis van de App Pulse-score zijn WhatsApp, Spotify en ChatGPT.
Populariteit WhatsApp
WhatsApp is met afstand de populairste app en heeft een gebruikerspercentage van maar liefst 97 procent. De app wordt gebruikt voor zowel privégesprekken als zakelijke communicatie. Klantenservice, meldingen, zoals een herinnering van een afspraak, en interne communicatie verlopen steeds vaker via WhatsApp Business.
Deze dominantie roept echter ook zorgen op over uitsluiting, aangezien degenen die geen gebruik maken van het platform het risico lopen zowel sociale als maatschappelijke interacties te missen, wat de invloed van WhatsApp verder versterkt.
DigiD en Tikkie lijken hun plaats in het Nederlandse digitale speelveld definitief te hebben veroverd. "Deze brede acceptatie komt door hun essentiële functionaliteit, waardoor identiteitsverificatie en financiële transacties naadloos in het dagelijks leven worden geïntegreerd", legt Robert Kosse, Managing Director Framna Nederland, uit.
Gebruikersgedrag apps
Er is ook onderzoek gedaan naar het gebruikersgedrag bij de apps. Hieruit blijkt dat 62 procent van de ondervraagde social media-apps dagelijks gebruikt. Die worden gevolgd door nieuws-apps (61 procent) en financiële apps (31 procent). Entertainment-apps (28 procent) staan op de vierde plaats. Opvallend is bovendien dat de grote, traditionele, media niet in de top 20 voorkomen.
Het hele rapport lees je via deze link.
Top-20 meest gedownloade apps
1. WhatsApp
2. Google Maps
3. DigiD
4. YouTube
5. Facebook
6. Marktplaats
7. Instagram
8. Albert Heijn
9. Spotify
10. Bol
11. PostNL
12. Messenger
13. NS
14. Netflix
15. Buienradar
16. Tikkie
17. Lidl Plus
18. LinkedIn
19. 9292
20. ING