KLM en BCG slaan handen ineen voor reeks AI oplossingen in luchtvaart
04-06-2018 (10:53) - Marketing
Vandaag kondigden KLM en The Boston Consulting Group (BCG) de lancering van hun samenwerking aan. Het partnerschip is gericht op het verbeteren van wereldwijde luchtvaartactiviteiten door het aanjagen van groei, het versnellen van innovatie en het stroomlijnen van allerlei activiteiten die komen kijken bij het uitvoeren van vluchten. Doel hiervan is te kunnen voldoen aan de vraag van klanten wereldwijd.
Deze samenwerking is de eerste keer dat een toonaangevend luchtvaartbedrijf de handen ineenslaat met een adviesbureau om een nieuwe dienst op de markt te zetten: een gezamenlijk ontwikkeld systeem op basis van kunstmatige intelligentie met geïntegreerde en bewezen maatwerk oplossingen.
De afgelopen 18 maanden hebben KLM en BCG de krachten gebundeld vanuit de gemeenschappelijke overtuiging dat de operatie rondom het uitvoeren van vluchten als een kostenplaats met een zuiver uitvoerende rol inmiddels tot het verleden behoort. In een omgeving die steeds complexer en drukker wordt, biedt een solide operatie in toenemende mate een concurrentievoordeel. KLM heeft de ambitie om hierin voorop te blijven lopen.
state-of-the-art-oplossing
In dit KLM-BCG partnership zijn teams ingezet met medewerkers van KLM Operations Decision Support en eerstelijnsmedewerkers uit de operatie, samen met de luchtvaart consultants van BCG en leden van BCG Gamma (een onderdeel gespecialiseerd in Artificial Intelligence & Advanced Analytics met ruim 450 data scientists, data ingenieurs en software ontwikkelaars). Deze samenwerking heeft een state-of-the-art-oplossing tot stand gebracht op basis van kunstmatige intelligentie, machine learning en geavanceerde optimalisatie, die alle elementen van het uitvoeren van een operatie bestrijkt.
digitale strategie
"Ik ben heel blij met de samenwerking met BCG. We delen de visie dat operating als een kostenplaats met een zuiver uitvoerende rol echt tot het verleden behoort. Voor KLM vormt dit partnerschap bovendien een belangrijk onderdeel van onze digitale strategie die we de afgelopen jaren hebben uitgestippeld en een wezenlijke stap binnen ons streven de meest klantvriendelijke, innovatieve en effectieve netwerkvervoerder te worden. In de dynamische luchtvaartindustrie is succes vooral weggelegd voor die bedrijven die erin slagen goede strategische partnerschappen aan te gaan waarin innovatie, groei en klantwaarde centraal staan" zegt René de Groot, Chief Operating Officer of KLM.
'visionair'
"Met de aankondiging van vandaag komen twee visionaire industrieleiders samen. Industrieleiders met een bewezen staat van dienst voor wat betreft innovatie, die elkaar op het gebied van bedrijfscultuur naadloos aanvullen. We werken al jarenlang samen met KLM. Ons partnerschap biedt beide bedrijven groeimogelijkheden en biedt klanten wereldwijd een unieke meerwaarde. Daarnaast geeft onze samenwerking de luchtvaartindustrie een krachtige impuls op het gebied van innovatie", aldus Nicolas Boutin, Head of BCG’s Airline practice.