'Nederlandse advertentie-euro’s blijven de komende jaren naar Facebook stromen'
28-01-2019 (09:29) - Marketing
“Het aantal Facebook accounts daalt met 640.000”, zo bleek afgelopen week uit marktonderzoek van Newcom Research & Consultancy. Media namen het bericht massaal over. Maar is Facebook inderdaad op zijn retour? Facebook-expert Anne Raaymakers zet een aantal feiten op een rij.
“Hoewel er in de media volop aandacht is voor de terugloop in het aantal Facebook-accounts onder particulieren, is er achter de schermen een belangrijke ontwikkeling gaande die veel mensen over het hoofd zien. Is Facebook op zijn retour? Welnee! Facebook blijft de komende jaren dé grote strateeg als het gaat om sociale media en consumenten bereiken”. Dat stelt Facebook-expert Anne Raaymakers, die met haar boek ‘Vind ik leuk’ momenteel een positie inneemt in de top-3 van de best verkochte boeken bij managementboek.nl.
nog steeds de grootste vijver
“Het gebruik van Facebook loopt terug, met name onder de groep gebruikers onder de 40 jaar. Dat neemt echter niet weg dat Facebook, met meer dan 10 miljoen nog steeds verreweg het grootste sociale platform is dat toegankelijk is voor adverteerders. Facebook is nog steeds de allergrootste vijver om in te vissen, als je je doelgroep wilt bereiken”, aldus Raaymakers.
Strategische overnames
Bovendien heeft Facebook de afgelopen jaren een aantal strategische overnames gedaan met het inlijven van WhatsApp en Instagram. Van de vier grootste sociale platformen van dit moment zijn er drie het eigendom van het Facebook-concern (alleen YouTube valt er niet onder). Facebook blijft daarom absoluut marktleider.
Moet Facebook zich zorgen maken, of kunnen adverteerders Facebook de rug toekeren nu jongeren het medium minder gebruiken? “Welnee”, zegt Raaymakers, “De jongeren die Facebook verlaten, ruilen het medium in voor Instagram, waarvan Facebook eveneens eigenaar is. Jongeren blijven binnen de Facebook-vijver, alleen bewegen ze nu naar een ander hoekje van diezelfde vijver”.
Nieuwe technologie maakt Facebook nog meer relevant
“Voor adverteerders wordt Facebook alleen maar méér relevant”, stelt Raaymakers. “Het is momenteel al mogelijk om advertenties op Facebook eenvoudig ook op Instagram, Whatsapp èn Instagram te tonen en de vertrekkende jongeren te blijven bereiken. Daarbij heeft het concern afgelopen week bekend gemaakt dat technologie gaat lanceren waarmee een aantal functies van Facebook, Instagram en WhatsApp wordt geïntegreerd. Zo wordt adverteren op Facebook in de toekomst nog relevanter.
Er zijn maar weinig andere partijen die zo’n groot deel van de advertentiemarkt bestrijken, met zoveel potentie richting de toekomst”, volgens Raaymakers.
Nepnieuws niet het belangrijkste
Moet Facebook zich zorgen maken over nepnieuws? Ja en nee. Het onderzoek van Newcom Research laat zien dat nepnieuws voor consumenten wel een issue is, maar het is voor geen enkele leeftijdsgroep de belangrijkste reden om af te haken. Wat zijn dan wel redenen om te stoppen met Facebook:
• Een ander sociaal platform is leuker (Instagram, het meest genoemd door jongeren tot 25 jaar),
• Facebook levert te weinig op of kost teveel tijd (de groep van 25-34 jaar),
• Ik voel me er niet thuis, of er zitten te veel mensen op waar ik niets mee heb (de groep boven 35 jaar).
Facebook blijft een mensen-medium
“Het onderzoek laat zien dat Facebook boven alles een sociaal medium is. Mensen willen contact met mensen, op een manier die ze leuk vinden. Juist dat sociale aspect van het medium blijft het allerbelangrijkste. Nu en in de komende jaren.”
“Voor adverteerders ligt hier de grootste uitdaging”, geeft Raaymakers aan. “Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om te irriteren of te spammen. Ze moéten op sociale media relevant zijn voor de consument, anders klikt deze direct weg.
“Ondanks alle veranderingen blijft de komende jaren op Facebook (en haar zusjes WhatsApp en Instagram) die ene reactie van de consument het belangrijkste. De reactie die elke adverteerder of consument met een berichtje wil uitlokken, de: ‘vind ik leuk’. Daarin is nog steeds niets veranderd”.