
Nederlandse CMO's worstelen met kortetermijndoelen en impact van AI
Het zijn uitdagende tijden voor Nederlandse CMO's. Uit The State of Marketing 2025, het nieuwe onderzoek van Kantar en CMOtalk onder 64 marketingdirecteuren, blijkt dat de helft de focus op kortetermijnresultaten als grootste struikblok voor groei ziet. Bovendien verwacht 72% dat AI en andere vormen van digitalisering de meeste impact op hun werk zullen hebben.
"De CMO van 2025 is niet langer alleen merkbouwer, maar groeileider. Iemand die data begrijpt, AI omarmt, maar nooit de menselijke maat verliest. Dat vraagt moed en visie die verder reikt dan het volgende kwartaal", aldus Klaas Weima, founder CMOtalk en Energize.
Naast de stress over kortetermijnresultaten en AI, vindt slechts 25% van de CMO's dat marketing in hun organisatie wordt erkend als strategische groeidrijver. Bovendien geeft slechts 42% aan dat hun organisatie voldoende middelen voor marketinggedreven groei.
Kansen door tech
Hoewel kunstmatige intelligentie kansen biedt om marketing effectiever en efficiënter te maken, roept het ook vragen op over creativiteit en menselijke relevantie. Succesvolle CMO’s gebruiken AI niet om te automatiseren, maar om te inspireren, sneller te leren, beter te voorspellen en persoonlijker te communiceren.
"Technologie kan veel, maar het is visie, lef en doorzettingsvermogen die bepalen of merken relevant blijven. Succesvolle merkleiders combineren menselijk inzicht met digitale intelligentie" volgens Bram van Schaik, Executive Managing Director bij Kantar.
Volledig rapport
Het onderzoek laat zien dat de meest succesvolle CMO’s niet wachten op toestemming, maar hun plek aan tafel opeisen. Door lef te tonen, consistent te investeren in merkbouw en samenwerking te zoeken met andere disciplines, vergroten zij hun invloed binnen de organisatie.
Benieuwd naar alle inzichten en aanbevelingen? Download het volledige rapport hier.
