Porsche de baan op in Virtual Reality

05-04-2018 (11:20) - Marketing

Virtuele races zijn snel aan populariteit aan het winnen, en Porsche laat deze trend niet aan zich voorbijgaan. Welkom in de wereld van de eSports met een nieuw type atleten met Olympische ambities.


De digitale wereld is niet meer weg te denken, ook niet in de traditionele racerij. Daardoor is ook daar steeds meer interesse in virtueel racen. Frank-Steffen Walliser, directeur van Porsche Motorsport “Beide werelden overlappen elkaar steeds meer. We volgen de ontwikkelingen op de voet en dragen graag ons steentje bij.” Virtuele processen worden gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe productiemodellen, met simulatoren en computers die data verzamelen en toepassen. Grote e-racetalenten kunnen zich uiteindelijk zelfs ontwikkelen tot professioneel coureur. 

 

goedkoper en zonder risico

Walliser: “Racegames vormen een uitstekende basis, want een belangrijk voordeel is dat de drempel van e-racing veel lager is dan bij de autosport. “Als klein jongetje wilde ik al coureur worden,” vertelt Kern, “maar mijn moeder vond dit veel te duur en te gevaarlijk.” E-racing is een stuk goedkoper en zonder risico’s. Het grootste verschil tussen virtueel racen en het racen op een echt circuit is wel het ontbreken van de snelheidsbeleving want je voelt geen versnelling of zwaartekracht. De traditionele racesport zal daarom naar verwachting blijven bestaan, maar de zogeheten eSports gaan een grote vlucht nemen, zegt ook Porsche.

 

olympische spelen

Bij eSport-toernooien zitten de tribunes steeds voller, maar zijn het wel echte sportevenementen? “Natuurlijk,” zegt Niklas Krellenberg, wereldkampioen op de Xbox “Ik span mij meer in dan bijvoorbeeld een boogschutter.” Dat zien ook de sportbonden. In 2022 maken eSports deel uit van de Asian Games en het IOC overweegt hetzelfde te doen voor de Spelen van Parijs in 2024. Als je kijkt naar de cijfers is dat niet zo heel raar, want in 2016 werd wereldwijd meer dan 100 miljard dollar uitgegeven aan computerspellen. 


merkbeleving

Sebastian Hornung, directeur Branded Entertainment bij Porsche: "De game-sector biedt ons de mogelijkheid bij een grote, jonge doelgroep een emotionele en interactieve merkbeleving te creëren.” Samen met zijn team steekt Hornung veel energie in het game-klaar maken van Porsches. “Dit proces bestaat uit fotograferen, het vastleggen van alle afmetingen met lasertechniek, het omzetten van de technische specificaties naar software en het digitaliseren van alle gegevens. Dit neemt zo’n zes maanden in beslag. Voor elk afzonderlijk model. De virtuele beleving ligt bijzonder dicht bij de werkelijkheid."

 


Bureaus

Media

Economisch