
Reclamefolders bereiken nog altijd 90% van de Nederlandse volwassenen
90% van de Nederlanders volwassenen leest nog altijd de papieren of digitale reclamfolder. Dat blijkt uit het nieuwste, onafhankelijke Bereikonderzoek Folders uitgevoerd door GfK en het NMO. Daarmee is het bereik gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.
Fotocredit: website Spotta
In totaal zijn er 12,9 miljoen Nederlanders die de reclamefolder lezen. Niet alleen het bereik is hoog, maar ook de attentiewaarde. Consumenten nemen gemiddeld 15 minuten per week de tijd om de folders te lezen. Om aanbiedingen te vinden, maar ook ontspanning en winkelinspiratie spelen een rol.
Bovendien wordt de Nederlandse consument geactiveerd door de folders: 86% van de lezers komt in actie na het lezen, 55% stelt het boodschappenlijstje samen met behulp van papieren folders en 47% koopt daadwerkelijk iets dat ze in een folder hebben gezien.
Folder komt letterlijk binnen
"Tijdens het analyseren van de onderzoeksresultaten viel het op hoe krachtig de brievenbus nog altijd is als kanaal. In een tijd waarin communricatie steeds meer digitaal wordt, blijft de fysieke folder opvallend relevant. Dat ruim 9 miljoen Nederlanders folders via de deurmat ontvangen, onderstreept hoe sterk fysieke aanwezigheid nog steeds werkt, de folder komt letterlijk binnen", aldus Alke Bassler, Head of Media Research, GfK.
Inken Oestmann, Research Manager NMO: "In een wereld vol schermen blijft die stapel papier op de deurmat verrassend relevant. Juist daarom is goed onderzoek naar het bereik van folders belangrijk. Maar betrouwbaarheid komt niet vanzelf. Die vraagt om duidelijke afspraken, scherpe methodes en onafhankelijke toetsing. Dáár komt NMO om de hoek kijken."
Thomas Hopman, CCO van folderverspreider Spotta, benadrukt het belang van dit onderzoek voor adverteerders: "Folders leveren niet alleen bereik, maar vooral ook actie. De cijfers uit dit onderzoek onderstrepen hoe relevant brievenbusreclame nog altijd is in een doordachte mediamix."