
Retail media-samenwerking Mediamarkt en Opel blijkt schot in de roos
Als onderdeel van de Back-2-school-actie werkte MediaMarkt samen met Opel. Het Duitse automerk plaatste een auto, point of sales-materiaal en digitale schermen in meer dan vijftig winkels van de elektronicaketen. Het retail media-experiment leverde additioneel crossmedia bereik en significante resultaten op voor de merk- en lange-termijn doelen van Opel.
De Opel Frontera campagne, gemeten met methodologie van Kantar, toonde aan dat de gecombineerde inzet van total video en MediaMarkt Retail Media leidde tot een zeer sterke uplift op zowel korte-termijn (+33%) als lange-termijn (+ 18%) Brand KPI’s. Dit resultaat qua effectiviteit, bevestigt de belangrijke rol van retail touchpoints binnen de mediamix.
De belangrijkste bijdrage van MediaMarkt Retail Media werd gevonden bij de lange-termijn Brand Equity KPI’s. De activatie genereerde grotendeels de impact op Salience (opvallendheid) en Meaningful, wat opmerkelijk is voor een product-gerichte campagne. De In-Store Opel Frontera activatie - de fysieke auto in 25 vestigingen, en Digitale schermen met de Opel Frontera video in 50 locaties - was de meest impactvolle drijfveer voor Salience, dankzij de onverwachte en visueel aantrekkelijke aanwezigheid in de winkel.
Power of One
Pleuntje Smulders, Marketing Manager, Opel Nederland, over het vervolg van de samenwerking: "Na het succes met de Opel Frontera kiezen wij opnieuw voor een activatie bij MediaMarkt. Tijdens de Black Friday campagne staat de Opel Rocks prominent in de winkels, met een zeer scherp maandtarief dat de stap naar elektrisch rijden aantrekkelijk maakt voor een breed publiek. De combinatie van fysieke aanwezigheid en digitale ondersteuning zorgt voor maximale impact en versterkt de modelbekendheid bij een nieuw, koopgericht publiek."
Sjoerd Wijtzes, Strateeg bij initiatiefnemer Publicis: "Wij geloven in Power of One: het samenbrengen van merken, mensen en disciplines om maximale impact te realiseren. Deze samenwerking is geen toeval: beide merken delen een vergelijkbaar klantprofiel, waardoor er synergie ontstaat. Door insights, media en productie slim te integreren, is er een campagne georkestreerd die niet alleen inspireert, maar ook levert: een droom voor marketeers, met bewezen korte- én langetermijneffecten."