Websuper Picnic haalt € 430 miljoen op om verder te groeien in Duitsland

Websuper Picnic haalt € 430 miljoen op om verder te groeien in Duitsland

21-11-2025 (12:15) - Economisch

Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde bij bestaande investeerders € 430 miljoen euro opgehaald. Het grootste deel van het geld is bestemd voor de groei in Duitsland, waar Picnic inmiddels marktleider is. Door de uitbreiding naar nieuwe regio’s en steden zijn belangrijke investeringen nodig in onder meer distributiecentra.

Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde bij bestaande investeerders € 430 miljoen euro opgehaald. Het grootste deel van het geld is bestemd voor de groei in Duitsland, waar Picnic inmiddels marktleider is. Minister-president van Nordrhein-Westfalen Henrik Wüst opende in juni het gerobotiseerde distributiecentrum in Oberhausen. 

Picnic werd tien jaar geleden opgericht door een groep ervaren ondernemers die drie jaar lang in stilte werkte aan de lancering. Gratis bezorging, op de minuut nauwkeurig won snel terrein in Nederland en inmiddels bedient Picnic in Nederland vanuit zeven distributiecentra twee miljoen klanten in tweehonderd plaatsen. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk.

Groei in Duitsland harder dan in Nederland

Duitsland heeft bijna vijf keer zo veel inwoners als Nederland, op bijna negen keer de oppervlakte. Victor Muller:  "We willen ook in Duitsland bij een groot deel van de huishoudens aan de deur kunnen leveren, dus het vraagt grote investeringen van ons om daar dezelfde infrastructuur uit te rollen als in Nederland. We groeien er sinds de start nog harder dan in Nederland, dus de vooruitzichten zijn positief." In Nederland is Picnic momenteel operationeel winstgevend.

De nieuwe investeringsronde wordt vanmiddag officieel bekend gemaakt tijdens de viering van het 120-jarig bestaan in Den Haag van de Duits-Nederlandse Handelskamer. Daarbij zijn onder meer minister van Economische Zaken Vincent Karremans aanwezig en de Duitse staatssecretaris van Economische Zaken en Energie Frank Wetzel. Victor Muller: “De samenwerking tussen softwareontwikkelaars en operationele medewerkers van beide landen laat zien hoe goed er over de grens wordt samengewerkt en gebouwd wordt aan een Europese marktleider in online boodschappen.”

Drie jaar geleden opende Picnic een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht. Het recent geopende distributiecentrum in Oberhausen gaat nog een stapje verder, daar wordt onder meer geëxperimenteerd met robopicking, waarbij robots de boodschappen in de kratjes voor de klanten leggen. Dat is een gecompliceerd proces, want de ruim 15.000 producten in het assortiment vereisen allemaal een andere behandeling. Muller: “Een doos eieren moet op een andere manier 'beetgepakt' worden dan een fles olijfolie. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van visual AI, waarbij de menselijke manier van kijken wordt nagebootst. Kunstmatige intelligentie snapt wat het ziet en handelt op de juiste manier.”


Bureaus

Media

Marketing