EC geeft groen licht voor overname IPG door Omnicom

EC geeft groen licht voor overname IPG door Omnicom

24-11-2025 (15:59) - Economisch

De Europese Commissie (EC) geeft groen licht voor de overname van IPG door Omnicom Group. De EC ziet geen mededingingsproblemen en keurt de acquisitie daarom onvoorwaardelijk goed.

Fotocredit: website Omnicom Group

Volgens de Commissie ontstaan er geen concurrentieproblemen, onder meer vanwege de aanwezigheid van andere grote spelers zoals WPP, Dentsu, Publicis en Havas. "Als de nieuwe partij haar prijzen zou verhogen of de kwaliteit van haar diensten zou verlagen, kunnen klanten eenvoudig overstappen naar een van de andere bureaus die na de overname actief blijven", legt de EC uit in een verklaring

Na de goedkeuring van de Amerikaanse toezichterhouder (FTC) eind september was het oordeel van de EC het laatste obstakel voor de deal. Het nieuwe reclameconcern, dat verder gaat onder de naam Omnicom, zal straks meer 100.000 specialisten in dienst hebben. 

Door de overname komen meerdere grote creatieve en mediabureas onder één groep te vallen. In Nederland gaat het onder meer om IPG-labels als Mediabrands, Yune en Weber Shandwick en Omnicom-bureaus als TBWA\Neboko en DDB. Volgens geruchten zou de naam van het laatst genoemde bureau verdwijnen als gevolg van de deal.  


Bureaus

Media

Marketing