6,5 Miljoen euro voor 'de nieuwe Netflix van de klassieke muziek'

20-09-2022 (10:22) - Media

Symphony maakt als nieuw streaming videoplatform muziek van toporkesten toegankelijk voor een wereldwijd publiek. Veertien Nederlandse investeerders met een grote voorliefde voor klassieke muziek legden dit jaar in totaal 6,5 miljoen euro neer voor de ontwikkeling van deze start-up. Zaterdag 24 september is de officiële lancering met een wereldwijde stream van het Koninklijk Concertgebouworkest.
 
Online naar live concerten kijken is sinds corona niet vreemd meer. Maar dan moet je wel heel goed weten wat je mooi vindt en waar je het kunt vinden. Muziekliefhebbers worden niet bij de hand genomen en al helemaal niet geïnspireerd of geadviseerd. Dat is precies wat Symphony wel wil doen. De abonnee krijgt als het ware een stoel op de eerste rij, maar ook een backstage-pas: voor de verhalen achter de muziek en interviews met solisten en dirigenten. Dat hebben de Nederlandse oprichters voor ogen bij de ontwikkeling van streamingdienst Symphony, ‘de Netflix van de symfonische klassieke muziek’.
 

Het Symphony-team

De oprichters van Symphony zijn allemaal van Nederlandse komaf. Dankzij veertien Nederlandse investeerders met een groot hart voor klassieke muziek werken er nu zo’n dertig mensen bij de start-up. Rob Overman, voormalig orkestdirecteur en media-ondernemer, bedacht het concept samen met Henk Bout, oprichter van video-facilitair bedrijf ‘United Broadcast Facilities (nu: EMG)’ en BeyondDutch, exploitant van streamingdiensten. Ook José Evers, merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam (nu Creature Amsterdam) en ontwikkelaar van streaming videotechnologie Bauke Freiburg kwamen bij het team.
 
 

Inspiratie

José Evers is verantwoordelijk voor de merkstrategie van Symphony: “Ik was bij Heineken drie jaar verantwoordelijk voor de Champions League communicatie van Amstel. Het merk verbond de clubs, de fans en de sponsors. Dat was mijn inspiratie voor de ontwikkeling van het Symphony-merk: een faciliterend en verbindend merk dat achter de orkesten staat en niet ervoor.” 
 
Henk Bout: ”Netflix, Amazon Prime en Disney Plus hebben een hele nieuwe mediarealiteit gecreëerd. Er is ook plaats voor initiatieven die zich richten op nichedoelgroepen. Je moet er dan wel voor zorgen dat de hele ervaring, zowel qua beeld als qua technologie, op het niveau van deze grote spelers is. Als je dat goed doet, dan kun je een markt van 500 miljoen liefhebbers van klassieke muziek bedienen. En dat is wat we, samen met de orkesten, gaan doen.”
 

Samenwerking met orkesten

Twee jaar geleden – midden in de coronatijd – startte Symphony met het benaderen van orkesten. De meeste daarvan reageerden direct enthousiast. Ze hadden inmiddels ervaren dat ze registraties online kunnen zetten, maar dat het heel moeilijk is om de kosten te dekken uit de online kaartverkoop. Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is dat de helft van de opbrengsten van de streamingdienst terugvloeit naar de orkesten.

Inmiddels doen mee: het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra. Dit najaar volgen nog meer orkesten.
 

Bètatest

Sinds juni loopt er een bètatest in een beperkt aantal landen. Op 24 september gaat Symphony live in Nederland, Zweden en een groot aantal Engelstalige landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Andere landen volgen begin 2023. De kosten voor de abonnee bedragen € 9,95 per maand.
 

Symphony Night Live

Symphony bevat straks een verzameling van symfonische uitvoeringen, variërend van Mozart’s pianoconcerten tot symfonieën van Beethoven, Tsjaikovski en Mahler en filmmuziek van componisten als John Williams en Ennio Morricone. En er komt steeds meer muziek bij. Alle deelnemende orkesten – nu zo’n tien, het streven is 25 – zullen elk vier concerten per jaar livestreamen onder de titel Symphony Night Live. Het gaat daarbij om avondvullende registraties, inclusief met interviews, behind the scenes, verhalen en commentaar van kenners.
 

 


Bureaus

Marketing

Economisch