FD Mediagroep voldoet aan B Corp-standaard

FD Mediagroep voldoet aan B Corp-standaard

15-04-2025 (16:31) - Media

FD Mediagroep is B Corp gecertificeerd. Het moederbedrijf van onder meer het FD, BNR en Company.info, is blij met de erkenning en ziet die als een aanmoediging om nog verder te verduurzamen.

Foto: website FD Mediagroep

Voor de certificering werd FD Mediagroep grondig onder de loep genomen door B Lab. Daarbij stonden vijf pijlers centraal: bestuur, milieu, medewerkers, klanten en gemeenschap. De organisatie behaalde 94,1 van de maximale 200 punten op de B Impact Assessment.

Belangrijk om te weten: de certificering gaat over hoe het bedrijf functioneert en onderneemt, maar staat los van de journalistieke inhoud van bijvoorbeeld het FD en BNR. Die blijft dus volledig onafhankelijk.

Transparantie over impact

Tessa van Soest, Executive Director B Lab Benelux, over de toetreding van FD Mediagroep tot de B Corp-gemeenschap: "B Lab streeft naar een economisch systeem waarin bedrijven waarde creëren voor ál hun belanghebbenden. Transparantie over impact en voortdurend werken aan verbetering staan hierbij centraal. De B Corp-certificering is een grote mijlpaal voor FD Mediagroep, en we kijken uit naar hun volgende stappen in verduurzaming en hun bijdrage aan onze community."

De maatschappelijke bijdrage van FD Mediagroep komt primair voort uit haar kernwaarden: hoogwaardige, transparante en onafhankelijke journalistiek, evenals betrouwbare informatievoorziening op basis van bedrijfsdata. Dit is cruciaal in een tijd van toenemende desinformatie, wantrouwen en polarisatie.

Nepnieuws-workshops

Daarnaast draagt FD Mediagroep breder bij aan de maatschappij, onder meer via educatieve initiatieven zoals nepnieuws-workshops op middelbare scholen en samenwerkingen met organisaties die zich inzetten voor persvrijheid en de bescherming van journalisten.

Duurzaamheids- en maatschappelijke doelstellingen zijn structureel geïntegreerd in de besluitvorming, gebaseerd op het ESG-beleid  van de organisatie. Naast onafhankelijke en hoogwaardige journalistiek staan daarbij integer datagebruik, goed werkgeverschap en een verantwoorde CO2-voetafdruk centraal.


Bureaus

Marketing

Economisch