
GroupM en Dentsu Benelux grote winnaars AMMA Awards
Op donderdagavond 22 mei zijn in een uitverkocht Koninklijk Theater Tuschinski de Annual Masters in Media Awards (AMMA Awards) uitgereikt. Tijdens deze 26e editie zijn dertien cases, verdeeld over vier domeinen, bekroond tot de beste media- en marketingcases van 2025. De presentatie lag dit jaar in handen van Buddy Vedder.
Op de foto: dentsu Benelux en GAMMA. Credit: Nico Alsemgeest
De grote winnaars van de AMMA Awards dit jaar zijn zonder twijfel GroupM en dentsu Benelux. GroupM viel maar liefst vier keer in de prijzen, met awards voor Beste Inzet van een Medium (Wavemaker x Tempo-Team), Beste Content- en Engagementstrategie (Mindshare x KPN), Beste Collaboration (EssenceMediacom x adidas) en Adverteerder van het Jaar (KPN x Mindshare). Dentsu Benelux sleepte drie AMMA's in de wacht voor hun campagnes voor Albert Heijn en GAMMA.
Volgens het juryrapport is KPN uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar, dankzij hun strategie #beterinternet. "Met campagnes als een 'stukje van mij' versterkte KPN het merkimago, creatieve lef en de omzetgroei, dankzij een maatschappelijke merklaag en optimale inzet van owned, earned, paid en newsroom-achtige samenwerking."
FD Mediagroep mag zich Media-Exploitant van het Jaar 2025 noemen. Mediabureau OMD ging naar huis met de award voor Bureau van het Jaar.
YIM Talent van het Jaar
Max Hochstenbach (Mediahuis) is bekroond tot YIM Talent van het Jaar. Tijdens de finaleopdracht van de YIM Talent Award, een pitch waarin deelnemers in slechts 2,5 uur een volledig mediaplan en concept moesten ontwikkelen, viel Max op door zijn originele en gedurfde aanpak.
"Een jaar geleden kende ik de mediawereld nauwelijks, nu win ik een AMMA. Wauw! Maar de echte winst zit voor mij in alles wat ik geleerd heb, en in de inspirerende mensen die ik heb ontmoet. Deze industrie voelt écht als een warm bad – en ik hou van badderen, tot omavoetjes toe", aldus Max Hochstenbach.
Een branche in transitie
De avond werd afgetrapt door Angelique Schreuders, voorzitter van de AMMA-commissie en Maiko Valentijn, vicevoorzitter van VIA. In hun openingswoord benoemden zij de actuele uitdagingen voor de sector: "Je ziet in de inzendingen dat we als branche midden in de samenleving staan. Thema’s als inclusie en duurzaamheid komen breed terug. Tegelijkertijd zitten we in een duidelijke transitie: nieuwe technologie, en met name AI, beïnvloedt vrijwel elk aspect van ons werk. De winnaars tonen aan hoe menselijke creativiteit en expertise, in combinatie met technologie, leiden tot vernieuwende oplossingen en indrukwekkende resultaten."
Lokale spelers en kleine bureaus
De AMMA-organisatie blikt terug op een geslaagde editie waarin verdere professionalisering van de awards centraal stond. Met speciale aandacht voor het betrekken van lokale spelers en kleinere bureaus werd dit jaar het hele land breed vertegenwoordigd. Toch gingen de meeste prijzen naar grotere en internationale mediabureaus.
De organisatie, bestaande uit de AMMA-commissie en VIA, willen de AMMA's volgend jaar nog toegankelijker te maken, zodat de diversiteit van het vak ook op het podium te zien is.
De winnaars van de AMMA Awards 2025 op een rij:
Beste Gebruik van Data en Technologie:
dentsu Benelux x GAMMA
GAMMA's dataklus: "De glazen bol is verleden tijd"
Beste Performance door Media:
dentsu Benelux x Albert Heijn
Van omzet naar multidimensionale omni-channel productwaarde: Hoe Albert Heijn en dentsu data-gedreven grenzen blijven verleggen binnen performance strategieën
Partners: Google, Channable
Beste Research:
Stichting JIC Buitenreclame
BRO Next – Buiten in Beeld
Partners: Outreach, bvA, PMA, Ipsos I&O, ISBA Informatik Service-GmbH, DAT.mobility
Beste Inzet van een Medium:
Wavemaker x Tempo-Team
Het geluid van vakantie-werkplezier: Tempo-Team & Nesim zorgen met de leukste vakantiebanen voor werkplezier op YouTube
Partners: StudioM, Foxity
Beste Smart Impact:
We Agency x #artsenslaanalarm, Trimbos-instituut
Artsen breken in bij de media
Partners: The Committed Agency, Vapen #jouwkeuze, Studio Ei, Artsenfederatie KNMG, Alice Kroeze
Beste Media-innovatie:
IPG Mediabrands x Prénatal
De Prénatal Score: Een media-innovatie die de spelregels verandert
Beste Content- en Engagementstrategie:
Mindshare x KPN
'Stukje van Mij' geeft slachtoffers een stem
Partners: Dentsu Creative, We Agency, Amp.Amsterdam, A Bigger Circle, HPB
Beste Collaboration:
EssenceMediacom x adidas
Hoe adidas na 20 jaar lokaal relevant wist te zijn voor Gen-Z tijdens het EK voetbal
Partners: De Stroom, StudioM
Beste Mediastrategie:
dentsu Benelux x Albert Heijn
Whamster! Hoe Last Christmas en Albert Heijn elkaar naar recordhoogte stuwden
Partners: TBWA\NEBOKO, Boomerang, MPG
Adverteerder van het Jaar:
KPN x Mindshare
#BeterInternet: een missie voor een socialer, veiliger en groener internet
Partners: Dentsu Creative, A Bigger Circle
Media-exploitant van het Jaar:
FD Mediagroep
Bureau van het Jaar:
OMD
YIM Talent van het Jaar:
Max Hochstenbach
Mediahuis