TikTok en Universal sluiten nieuwe licentieovereenkomst

02-05-2024 (12:17) - Media

Universal Music Group en Tiktok kondigen een nieuwe veelzijdige licentieovereenkomst aan. De samenwerking is niet alleen voordelig voor de artiesten, songwriters en labels van Universal, maar ook voor de ruim één miljard gebruikers van TikTok.

Het nieuwe akkoord markeert een sterke samenwerking tussen de twee organistaties, met als doel de creatieve en commerciële potentie van de Universal's artiesten en songwriters te maximaliseren. Door TikTok's technologische, marketing- en promotionele mogelijkheden te benutten, worden betere vergoedingen voor UMG's talenten gegarandeerd, en nieuwe promotiekansen voor hun muziek gecreëerd.

Als onderdeel van de samenwerking, worden de artiesten ook beschermd tegen generatieve AI. Zo zal muziek die gegenereerd is door AI zonder toestemming van de artiest, verwijderd worden van TikTok. Bovendien zullen de credits voor de muziek duidelijker te zien zijn op het platform. 

Gebruikers van TikTok kunnen de muziek van Universal op korte termijn weer gebruiken voor hun filmpjes. 


Bureaus

Marketing

Economisch