Dentsu blijkt voor tweede keer schuldig aan greenwashing

Dentsu blijkt voor tweede keer schuldig aan greenwashing

05-11-2024 (08:56) - Sustainable

Reclamebureau Dentsu blijkt het bureau te zijn achter niet een, maar twee misleidende reclames. Eerder dit jaar oordeelde de rechtbank dat hun klant KLM misleidende claims verspreidde en recentelijk stelde de Reclame Code Commissie vast dat ook hun klant MSC Cruises consumenten misleidde met duurzaamheidclaims.

Fossielvrij NL, Reclame Fossielvrij en Advocates for the future besloten daarom actie te voeren voor het Dentsu kantoor onder de slogan: “Oops, Dentsu Did It Again!”

Promotie fossiele industrie

Volgens de actievoerders gaan niet alleen KLM en MSC Cruises de mist in, maar ook het achterliggende reclamebureau Dentsu. Zij wijzen erop dat Dentsu, ondanks zijn publieke klimaatambities, creatieve expertise blijft inzetten voor campagnes die de schadelijke, fossiele industrie van vliegreizen en cruises promoot. Het werk van Dentsu heeft dan ook bijgedragen aan KLM’s veroordeling door de rechter en MSC Cruises’ berisping door de Reclame Code Commissie (RCC). 

Hiske Arts, expert Greenwashing: “Reclamebureaus zoals Dentsu zijn de promotors van de klimaatcrisis. Ze doen er alles aan om je een goed gevoel te geven bij het boeken van een cruise of vliegreis, en presenteren deze vervuilende keuzes in een groen daglicht.”

Actie Oops I Dit It Again

Actievoerders verzamelden zich met Britney-hoedjes voor het hoofdkantoor van Dentsu, waar ze met luidsprekers het nummer Oops I Did It Again van Britney Spears afspeelden. Daarnaast deelden ze flyers uit met de oproep aan Dentsu om te stoppen met misleidende marketingpraktijken, en zich aan te sluiten bij Fossiel No Deal. Dit is een afspraak tussen reclamebureaus om niet meer te werken voor de fossiele industrie. Lees hier meer over de rechtszaak. 

Misleidende slogans

Ook MSC Cruises gebruikt slogans als: “een verantwoorde manier om naar de toekomst te varen.” In een reclamefilmpje spreekt MSC over het gebruik van de ''nieuwste energie” waardoor consumenten het idee kunnen krijgen dat het schip op duurzame brandstoffen vaart. In werkelijkheid kunnen twee van de cruises van MSC op vloeibaar gas varen, terwijl uit onderzoek blijkt dat vloeibaar gas zelfs schadelijker voor het milieu is dan steenkolen. Fossielvrij NL, Reclamejagers en Advocates for Future stapten hiervoor naar de Reclame Code Commissie. Ook deze reclames werden als misleidend bestempeld door de RCC. Lees hier meer over de uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Beeld: fotograaf Laura Ponchel / Fossielvrij NL