Iedereen Behalve: de sequel die wél spraakmakend is

Iedereen Behalve: de sequel die wél spraakmakend is

07-11-2025 (13:15) - Campagnes

De PR-power die 'Stukje van Mij' deze week de Golden Sabre Award opleverde, is ook de motor achter het vervolg 'Iedereen Behalve'. In FONK #427 vertellen Dave Frauenfelder (KPN) en Jacqueline Bosselaar (HPB) over de eerste impact van de campagne tegen online buitensluiten en de niet te onderschatten rol van earned media bij het maken van maatschappelijk werk.

Een dag voor de introductie van ‘Iedereen Behalve’, vond in Het Documentaire Paviljoen een sneak peek voor vakmedia en andere genodigden plaats. Dave was zelfs een beetje nerveus voor deze bijeenkomst. Tijdens het evenement kwam gelukkig de bevestiging dat er opnieuw iets raaks is neergezet. Waar je dat aan merkte? Aan het zwijgen in de zaal na afloop van de film.

Geloofwaardig verhaal

Om je als merk zijnde over maatschappelijke thema’s geloofwaardig uit te spreken, heb je de toestemming van het publiek nodig, benadrukt Jacqueline. KPN verzekerde zich van deze authenticiteit door de sterke verzameling creatieve en maatschappelijke partners, plus de tientallen prijzen voor Stukje van Mij. Hierdoor durfde het telecombedrijf een iets gedurferder vervolgcampagne te maken: zo wordt de buitengesloten jongen zichtbaar vernederd door de buitensluiters in de film.

Het verdiende respect hielp ook om de vervolgcampagne intern sneller van de grond te krijgen. Dave: "Het was een heel intensief traject om mijn collega’s te overtuigen van de noodzaak van Stukje van Mij, omdat KPN voorheen niet heel uitgesproken was over maatschappelijke thema’s. Laat staan over seksualiteit en intimiteit." Bij het nieuwe thema zette het bestuur van KPN minder vraagtekens.

Hoe Dave het bestuur vliegenvlug wist te overtuigen (en meer) lees je in FONK #427. Heb je geen abonnement, scoor dan de losse editie hier.