Eerste programma's NPO krijgen ALBERT Klimaatbewust-certificaat

31-05-2023 (12:48) - Sustainable

Mediastorm van HUMAN en Van onschatbare waarde van Omroep MAX en producent Fremantle zijn de eerste programma’s van de publieke omroep die het ALBERT Klimaatbewust-certificaat hebben gekregen.

De publieke omroep heeft zich aangesloten bij ALBERT, een duurzaamheidsplatform dat streeft naar een zo klein mogelijke voetafdruk van programma’s, trainingen verzorgt en certificaten uitreikt als een productie klimaatbewust tot stand gekomen is.

Carbon Action Plan

Producties krijgen het certificaat als de makers een speciaal Carbon Action Plan hebben doorlopen. Dat begint met het uitrekenen van de totale voetafdruk van het programma, met een CO2-calculator. Vervolgens moeten makers een uitgebreide vragenlijst invullen. Programma’s moeten aan minimaal twintig punten voldoen om het certificaat te krijgen, bijvoorbeeld op gebied van recycling, zuinig omgaan met energie en klimaatbewuste catering. Als de productie is afgerond, wordt nogmaals de CO2-footprint uitgerekend. Voor het certificaat is het verplicht om de onvermijdelijke restuitstoot te compenseren. Dat doet ALBERT via Ecologi.

Duurzame middelen

Bij Van onschatbare waarde heeft producent Fremantle voor de aankomende reeks (in het najaar te zien op NPO 1) een elektrische productieauto ingezet, catering met vegetarische dagen en hergebruik van diverse materialen. Bij de productie van Mediastorm wordt er volledig vegetarisch eten bereid, is het decor in de studio aangepast en wordt er bewust gekeken naar het vervoer van gasten en de opslag van materiaal. 

Toekomstplannen

NPO-bestuurder Paul Doop: “Duurzaamheid is van groot belang en gaat ons allemaal aan. De publieke omroep heeft hier voor én achter het scherm veel aandacht voor. ALBERT is een goed hulpmiddel om de CO2-voetafdruk van onze producties te verkleinen. Het begin is nu gemaakt; het ALBERT-certificaat zal voor steeds meer programma’s van de publieke omroep gaan gelden.”