
GUT Amsterdam laat inhoudelijke reactie op kritiek achterwege
Na alle heisa rondom de Gouden Leeuw voor de 'Don't Drink Hertog Jan'-case, komt GUT Amsterdam nu met een statement dat weinig inhoudelijks toevoegt aan de hele discussie.
In een verklaring laat het bureau weten: "We zijn trots op deze erkenning in Cannes, en niemand doet dat alleen. The Valley, GUT en andere partners, samen met het merkteam, hebben allemaal een belangrijke bijdrage geleverd. We zijn trots op de brede erkenning die deze gezamenlijke inspanningen hebben gekregen en kijken ernaar uit om samen met alle betrokken partners bij te dragen aan het succes van deze campagne."
Kort gezegd: een diplomatiek geformuleerd dankwoord aan eerdere eerdere bureaus, zonder dat inhoudelijk ingegaan wordt op de kern van de kritiek. Zo zijn er nog steeds vraagtekens over waarom een prijs voor Creative Effectiveness, die draait om bewezen resultaat over meerdere jaren, is toegekend aan een bureau dat pas sinds 2023 betrokken is bij het biermerk. Ook blijft het stil over het geclaimde causale verband tussen de campagne en nummer 1 positie in de Nederlandse biermerk.
Of de hitte met dit statement uit de lucht is, moet nog blijken. Op LinkedIn gaat de discussie in elk geval onverminderd door. FONK hoofdredacteur Nicolette Hulsebos en CEO van Dentsu Creative Amsterdam Sven Vening gaven eerder wel een reactie met inhoud.