Consumentenbond: Unilever misleidt op grote schaal met duurzaamheidsclaims

Consumentenbond: Unilever misleidt op grote schaal met duurzaamheidsclaims

30-06-2025 (16:29) - Marketing

Volgens de Consumentenbond gebruikt voedselproducent Unilever op grote schaal misleidende duurzaamheidsclaims. Na het bekijken van ruim 450 producten constateerde de Consumentenbond dat op maar liefst 247 producten niet kloppende claims staan.

Alleen de merken Hertog IJs, Ben & Jerry's en De Vegetarische Slager zijn vrij van greenwashing. Op producten van de merken Calvé, Knorr, Lipton, Ola, Unox en Hellmann's "staan wel volop vage duurzaamheidsclaims". Hiermee bedoelt de Consumentenbond begrippen zoals 'op duurzame wijze geteeld' en 'sustainably grown cocao' op de verpakkingen. "Dat is misleidend omdat het te algemeen is", schrijft de consumentenorganisatie.

Valse claims en logo's

Fabrikanten mogen dit soort claims alleen gebruiken wanneer een product aantoonbaar geen enkele negatieve invloed heeft, maar dat is vrijwel onhaalbaar volgens de Consumentenbond. Om producten betrouwbaarder te laten lijken, plakt Unilever daarnaast geregeld eigen verzonnen duurzaamheidslogo’s op verpakkingen. De Consumentenbond vond vier verschillende van zulke misleidende logo’s op 118 producten.

In mei 2024 sprak de Consumentenbond Unilever al aan op de claims op Calvé Pindakaas potten (‘Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s’) en op verpakkingen van Knorr Wereldgerechten (‘Duurzame verpakking’ en ‘Dit product is gemaakt met duurzaam geteelde ingrediënten’). Unilever was het daar niet mee eens en stelde destijds dat de claims op Calvé Pindakaas en Knorr zorgvuldig overwogen waren.

In september 2024 gaf de Reclame Code Commissie (RCC) de Consumentenbond 2024 gelijk over de Calvé Pindakaas. De RCC adviseerde Unilever te stoppen met misleidende claims, maar het bedrijf deed er bijna een jaar over om verpakkingen aan te passen en ruim een half jaar om websites te corrigeren. Supermarkten lieten zien dat het sneller kan: zij verwijderden de claims binnen een week nadat de Consumentenbond hen erop wees.

Niet straffeloos greenwashen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) riep in april 2025 de levensmiddelensector op hun duurzaamheidsclaims te controleren. "Wij hebben onze onderzoeksresultaten met de ACM gedeeld en willen dat ze overtreders als Unilever zo snel mogelijk aanpakken. Om het misleiden van consumenten te stoppen en het vertrouwen in duurzaamheidsclaims- en keurmerken te herstellen. Straffeloos greenwashen heeft lang genoeg geduurd", aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.


consumentenbond.nl

Bureaus

Media

Economisch