Driekwart van de jongeren gebruikt AI, kwart vreest voor toekomstig baanverlies
Uit onderzoek van PR-bureau Tijd voor Publiciteit onder 1000 Nederlanders blijkt dat een derde van de Nederlanders tools zoals ChatGPT gebruikt voor persoonlijke of werkgerelateerde taken. Onder jongeren is dit zelfs bijna driekwart. Slechts een klein deel vreest ervoor zijn of haar baan kwijt te raken door AI.
Vooral de jongere generaties hebben kunstmatige intelligentie omarmd. Waar 73 procent van de 18- tot 30-jarigen en bijna 57 procent van de dertigers AI gebruiken, is dit onder veertigplussers minder dan een kwart. Ook tussen mannen (40 procent gebruikt AI) en vrouwen (25 procent) zijn er duidelijke verschillen.
Hoger opgeleiden
Dat AI bovendien vaker wordt gebruikt door hoger opgeleiden (45 procent, tegenover 18 procent van de lager opgeleiden) kan deels verklaard worden doordat zij er in hun werk vaak gebruik van kunnen maken. Toch beperkt het zich niet tot de werkvloer. Zo gebruikt een kwart van de ondervraagden AI eveneens of juist uitsluitend voor privé-doeleinden.
Zowel voor werk als privé gebruiken we AI vooral om te helpen met het schrijven van teksten of informatie op te zoeken. Uit eerder onderzoek van Tijd voor Publiciteit bleek al dat een op de zes Nederlanders ChatGPT als zoekmachine gebruiken. Maar er zijn ook mensen die het echt als gesprekspartner zien. Zo zegt een 53-jarige Brabantse dat ze AI gebruikt voor “vragen over mijn ex, ik zit nog erg met dingen loslaten”.
Beperkte zorgen over baanverlies
Waar AI al veel Nederlanders helpt het werk gemakkelijker te maken, zijn er in dat kader ook zorgen. Maakt kunstmatige intelligentie ons straks overbodig? Zo’n vaart zal het volgens het gros van de ondervraagden niet lopen. Een op de zeven acht de kans ‘groot’ of ‘zeer groot’ zijn of haar baan in de toekomst te verliezen aan AI, terwijl meer dan de helft dit beslist niet ziet gebeuren.
Opvallend is dat de grootste AI-gebruikers - jongeren - ook het vaakst vrezen hun baan eraan kwijt te raken. “Dat geeft wel aan dat de mogelijkheden die AI nu al biedt dusdanig indrukwekkend zijn, dat degenen die het nu al op waarde schatten ook begrijpen dat dit pas het begin is”, aldus Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.