
Postbedrijven bundelen krachten voor eerlijker postnetwerk
Een coalitie van postbedrijven presenteert een plan om de postdienstverlening in Nederland weer betaalbaar, betrouwbaar en toekomstbestendig te maken. Door de krachten te bundelen willen de postbedrijven samen één landelijk netwerk vormen, waarbij in elke wijk nog maar één postbezorger actief is. Dat is efficiënter en beter, volgens het collectief.
Het plan gaat uit van minimaal twee bezorgdagen per week. Tegelijkertijd stelt de coalitie voor om de 24-uurs post, pakketten en (reclame)drukwerk uit de Postwet te halen. Voor die poststromen zijn namelijk al voldoende alternatieven, zoals pakkettenbezorgers, dagbladbezorgers en weekkrant- en folderbezorgers, die tot wel zeven dagen per week bezorgen. Dit herstelt de concurrentie, wat zorgt voor meer keuze, eerlijke prijzen en betere kwaliteit voor consumenten en bedrijven.
Eén netwerk, meerdere concessiehouders
In het plan vormen (regionale) postbedrijven én PostNL met elkaar één landelijk netwerk dat onder toezicht van de ACM minimaal twee keer per week post bezorgt bij alle huishoudens in Nederland. Uitgangspunt is dat postbedrijven waaronder PostNL een concessie krijgen voor de postbezorging in een bepaalde regio. Op deze manier wordt verzekerd dat er voor alle post maar één postbezorger door elke straat gaat.
Onderdeel van die concessie is ook dat ze de brievenbussen in hun regio legen en dat ze de post, die voor hun eigen regio is bestemd, in hun eigen regio houden. Daarbij gaat het om 70% van de totale hoeveelheid poststukken. Het restant gaat naar een centraal gelegen sorteercentrum dat de post sorteert en aflevert bij het postbedrijf dat de post bezorgt in een bepaalde regio. Dit is een efficiëntere opzet dan PostNL waar ook die 70% regionale post naar centrale sorteercentra wordt gebracht en de volgende dag weer wordt teruggereden.
Eén postzegel voor heel het land
Er blijft gewoon één postzegel voor heel Nederland en vanuit de opbrengst van die postzegel worden de regionale postbedrijven en het centrale sorteercentrum betaald. Veel van de regionale postbedrijven komen voort uit de sociale werkvoorziening en zetten 4.500 mensen in met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Tijd voor actie
Het plan is met een onafhankelijke consultant verkend op haalbaarheid. Eén van de voorwaarden is een aanpassing van het beleid van het ministerie zodat in een geleidelijke transitie over drie tot vijf jaar regionale postbedrijven in deze rol aan het werk zijn. Het is aan de politiek om in wetgeving te borgen dat in de tussentijd PostNL die regionale postbedrijven niet uit de markt kan drukken.
Nu is het moment om in de nieuwe Postwet de keuzes te maken dat Nederland niet tot in lengte van jaren afhankelijk blijft van één dominante speler op de postmarkt. Met dit plan wordt concurrentie hersteld op stromen waar concurrentie mogelijk is en zullen de kosten van het gehele systeem dalen terwijl er in de toekomst geen, of slechts nauwelijks subsidie nodig zal zijn.