HvdM wint twee internationale PR-awards voor Douane-campagne
20-10-2018 (20:01) - Awards
De International Public Relations Association (IPRA) heeft de Wereldreiziger-campagne van de Douane uitgeroepen tot ’s werelds beste PR-campagne in de categorie ‘Travel & Tourism’. Tijdens het IPRA Award Gala in Barcelona is de campagne óók bekroond in de categorie ‘PR on a Shoestring’ dankzij de goede resultaten bij een beperkt PR-budget.
Met de Wereldreiziger-campagne wil de Douane voorkomen dat reizigers verboden producten meenemen en ervoor zorgen dat reizigers aangifte doen als zij meer meenemen dan de toegestane vrijstellingen. De PR-campagne resulteerde in veel media-aandacht en downloads van de Douane Reizen App.
#magditmee
Vakantiegangers weten dat je na een verblijf buiten de Europese Unie niet alles naar huis mag meenemen. Maar wat die regels precies zijn, weten zij vaak niet. “Daarom is er een campagne ontwikkeld met alledaagse voorbeelden waarover reizigers twijfelen of ze langs de Nederlandse Douane mogen. Want mag je 16 liter bier invoeren?”, vertelt Daniëlle Tamis van HvdM. “We legden bij elk voorbeeld uit waarom iets wel of niet mee naar huis mag. Op die manier kweekten we begrip voor de controles van de douaniers.”
Om vervelende situatie bij douanecontroles te voorkomen, riep de Douane vakantiegangers op de Douane Reizen App te downloaden en bij twijfel of iets mee mag via sociale media de vraag te stellen met #magditmee. De Douane is trots op de dubbele winst. “De PR-inzet voor de Wereldreiziger is een mooie samenwerking met HvdM met een nog mooier resultaat”, aldus Gera van Weenum, woordvoerder Douane.
Voor de Wereldreiziger-campagne werkte HvdM samen met reclamebureau KesselsKramer en mediabureau Initiative. Gezamenlijk realiseerden de bureaus tijdens de campagne meer dan 120.000 downloads van de Douane Reizen App. De campagne-effectmeting toonde aan dat de PR-inzet een positief effect heeft op de houding van reizigers. Zij vinden de Douane menselijk, rechtvaardig en begripvol.