Bol.com zet kinderen aan het werk met Dio

30-12-2022 (13:59) - Campagnes

Rapper Dio en straatvoetbal-icoon Touzani gingen de afgelopen dagen met kinderen uit Utrecht en Amsterdam creatief aan de slag met taal. Tijdens de bol.com bollebozen-evenementen speelde Touzani lettervoetbal met ze en maakte Dio een rap met de kinderen. Bol.com bollebozen is het initiatief van bol.com om bij te dragen aan gelijke kansen voor kinderen in Nederland en België.

Al meer dan twintig jaar nemen de leesprestaties van basisschoolleerlingen flink af, zo blijkt uit het internationale PIRLS-onderzoek dat de leesvaardigheid en leesmotivatie van tienjarigen in kaart brengt. In 2001 stond Nederland nog op de tweede plaats van de ranglijst. In 2016 op de veertiende. Vooral kinderen die opgroeien in een kansarme omgeving hebben minder toegang tot boeken tijdens schoolvakanties. Het is voor hen een extra grote uitdaging om hun leesniveau op peil te houden. Daarom organiseerde bol.com bollebozen met plaatselijke scholen en voetbalverenigingen tijdens de kerstvakantie bollebozen evenementen in Amsterdam, Utrecht en Antwerpen.

Spelenderwijs leren

Begeleid door hun helden gingen de kinderen aan de slag met woorden en letters, en werkten ze spelenderwijs aan hun taalvaardigheid. Rapper Dio daagde de kinderen uit een eigen rap te maken, waarbij ze de juiste woorden en zinnen moesten samenvoegen tot een echt meesterwerk. Straatvoetballer Soufiane Touzani gaf een voetbalclinic waarin de kinderen lettervoetbal speelden en zo woorden vormden. Soufiane Touzani: “Ik heb zelf ook kinderen dus ik weet dat lezen super belangrijk is en dat je vooral in deze tijd je kind moet uitdagen om lezen leuk te maken. Bij het bollebozen event merk je, als je er live bij bent, dat dat wordt uitgestraald. Er is een zaadje geplant, hopelijk wordt er dan ook geoogst dat deze kinderen uitmuntend worden in begrijpend lezen!”

Initiatief

Bol.com bollebozen vindt het belangrijk dat alle kinderen in aanraking komen met de wereld die tot leven komt door het lezen van boeken. Maar helaas is dat niet voor elk kind werkelijkheid. Jori Ebskamp, Lead MVO & Duurzaamheid bij bol.com: “Voor ons is het belangrijk om maatschappelijke initiatieven niet alleen te steunen, maar ook zelf op te zetten met de bol.com bollebozen.”