MisNiks met Interpolis

12-01-2023 (12:13) - Campagnes

In samenwerking met WeFilm heeft Interpolis een nieuwe campagne gelanceerd: NiksMis. Uit onderzoek van Interpolis bleek dat een derde van de jongeren nog steeds denkt dat de kans zeer klein is dat ze betrokken raken bij een verkeersongeval door het gebruik van hun mobiele telefoon. De muziekvideo is het startschot van een langlopende campagne, om jongeren bewust te maken van de gevaren van mobiel gebruik op de fiets.

Het toenemende gevoel van FOMO (Fear Of Missing Out) onder jongeren en het gebruik van de mobiele telefoon zorgt voor een groeiend probleem voor de verkeersveiligheid. Drie op de vijf jongeren die aangeven FOMO te ervaren, zijn de afgelopen twee jaar betrokken geraakt bij een gevaarlijke verkeerssituatie of een verkeersongeval. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Interpolis. 

Spijt

Bijna de helft van de ondervraagde jongeren die FOMO zeggen te ervaren, geeft aan dat ze dit gevoel graag minder willen hebben. Van de jongeren die door het gebruik van hun mobiele telefoon betrokken zijn geweest bij een verkeersongeval of gevaarlijke verkeerssituaties, geeft de helft aan spijt te hebben van het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer. Met het stijgend aantal dodelijke verkeersongelukken is het noodzaak om de bron van veel verkeersongelukken (afleiding door de telefoon) nog intensiever te bestrijden, denkt Chantal Vergouw – directievoorzitter van Interpolis.

Zorgwekkend

Ruim 40% van de jongeren die FOMO zegt te ervaren, heeft dit gevoel de afgelopen twee jaar zien toenemen. Chantal Vergouw: "We weten uit onze langer lopende barometer dat steeds meer jongeren de mobiele telefoon in het verkeer gebruiken. We weten ook dat jongeren bewust zijn van het risico, maar toch nog te vaak de telefoon pakken tijdens het fietsen. Hoe meer jongeren gewend raken om de mobiele telefoon op jonge leeftijd in het verkeer te gebruiken, hoe groter de kans dat ze dit ook op latere leeftijd blijven doen.

Ook de voorlopige cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) bieden geen houvast om achterover te leunen. We moeten voorsorteren op de toekomst en nu collectief ingrijpen. De fietsers van vandaag zijn de automobilisten van morgen. Er groeit daarom, als we er niets aan doen, een generatie automobilisten op die een risico vormen voor de verkeersveiligheid."

MisNiks

Twee op de vijf jongeren vindt dat er onvoldoende voorlichting gegeven wordt over hoe zij de mobiele telefoon op een veilige en verantwoorde manier in het verkeer kunnen gebruiken. De verzekeraar waarschuwt voor de toename van gevaarlijke situaties in het verkeer door FOMO en start daarom de MisNiks-campagne met singer-songwriter Danique om het bewustzijn onder jongeren te vergroten. Samen met haar hebben zij een muzieknummer en film uitgebracht met de titel ‘MisNiks - Later als ik groot ben’. Vergouw: "Hierin horen en zien we de mooie en bijzondere momenten uit het leven van jongeren. Wij willen hiermee jonge mensen laten zien dat één appje in het verkeer ervoor kan zorgen dat je jezelf en je familie en vrienden dat leven met allerlei bijzondere momenten kan ontnemen."

Belevingswereld

Vergouw: "We trappen af met een film die de urgentie van het niet gebruiken van je telefoon in het verkeer aanjaagt. Op een manier die past bij de belevingswereld met de jongeren. Dus ook met muziek die daarbij hoort, in dit geval van Danique, een opkomende ster. En we hebben ook nog een korte online serie op de planning over wat je allemaal kunt missen als je speelt met je leven, zoals in het verkeer met je telefoon het geval is."

Credits

Klant: Interpolis
Verantwoordelijk klant: Jurgen Surstedt, Kim Smulders, Bart de Vries
PR Interpolis: Joost van Buchem
Concept: Interpolis & Wefilm Concepts
Creatief Directeur: Roel Welling
Client Lead: Britt Kenter
Creatie: Glenn van de Dood, Boudewijn Bosman, Cato Duyvis
Head of Strategy: Ruben Cusell
Media Director: Rocco Stallvord
Campaign Lead: Marlena Fishell

Productie: Wefilm
Regisseur: Martijn de Jong
Producer: Koen van der Knaap
Executive producer: Beau van Assem
Director of Photography: Gregg Telussa
Production Designer: Jazz Kuipers
Art director: Nina van Haren
Productie service: Madeira Soulkitchen
Editing: Jorien Voogt

PR: Glasnost, Boris Wielers, Lin Schakenraad, Tjerk de Vries, Dian Koot
Music: Danique
Artist search, Music Supervision & Licensing: Amp. Amsterdam // The Sonic
Branding Company
Record label: LASER by Sony Music