Tony’s Chocolonely eist actie van chocolade-industrie

16-11-2021 (11:01) - Campagnes

Tony's Chocolonely vraagt de komende week aandacht voor een fundamenteel probleem in de chocolade-industrie. Ondanks 20 jaar oude beloftes betalen de grootste chocoladebedrijven nog steeds een veel te lage prijs aan cacaoboeren. Dit terwijl het betalen van een hogere cacaoprijs juist essentieel is in het uitbannen van moderne slavernij en illegale kinderarbeid. Tony’s is daarom een spraakmakende billboard-campagne gestart, om Nederland onder de noemer #allechocoladeslaafvrij een voorproefje te geven van hoe chocolade eruit kan zien als cacaoboeren altijd een eerlijke prijs betaald krijgen.
 
Tony’s eerste billboard-campagne in Nederland gaat gepaard met een paginagrote advertentie in de Volkskrant. Ook in winkels en online is de actie te zien. Op de billboards wordt gehint naar een aantal iconische smaken die samen symbool staan voor de hele chocolade-industrie waarin de norm moet veranderen: elke boer verdient een leefbaar inkomen, als belangrijke stap om een einde te maken aan misstanden in de industrie. Eerder maakte Tony’s al lookalike-versies van deze smaken om de chocolade-industrie te inspireren om in actie te komen. Tony’s roept daarnaast chocofans door heel Nederland op om hun favoriete chocolademerken te vragen om óók een leefbaar inkomen te betalen, door gebruik te maken van #allechocoladeslaafvrij.
 

1,5 miljoen kinderen werken illegaal op cacaoplantages

De afgelopen jaren hebben chocoladebedrijven verschillende programma’s opgericht om de keten te verduurzamen. Maar wat zijn deze programma’s waard als tegelijkertijd boeren mínder betaald krijgen voor hun cacao? In 2001 deden grote chocoladebedrijven de belofte om moderne slavernij en illegale kinderarbeid voorgoed uit te bannen uit de cacao-industrie door het ondertekenen van het Harkin-Engel protocol. Twintig jaar verder is de bittere conclusie dat er nog steeds ruim 1,5 miljoen kinderen op cacaoplantages in West-Afrika werken en dat 30.000 mensen slachtoffer zijn van moderne slavernij.
 

Cacaoprijs met 18,5% gedaald dit jaar in Ivoorkust

Cacaoboeren waar Tony's Chocolonely mee werkt ontvangen altijd de Living Income Reference Price. Een internationale standaard waarmee boeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen. In Ivoorkust is dat vastgesteld op $2200 per ton cacao. Met de huidige manier van werken – lage cacaoprijs en hoge winsten – houden chocoladebedrijven echte vooruitgang in de sector tegen. Ter illustratie: de prijs die cacaoboeren ontvangen in Ivoorkust is dit oogstseizoen dramatisch gedaald, van $1788 in 20/21 naar $1457 per ton cacao in 21/22. Deze daling van 18,5% zal ertoe leiden dat miljoenen boeren verder onder de armoedegrens zakken. Met alle dramatische gevolgen van dien. Volgens de International Labour Organization (ILO) neemt kinderarbeid met 7% toe als het huishoudinkomen met 10% daalt. Als een van de weinige merken betaalt Tony’s Chocolonely altijd de referentieprijs voor een leefbaar inkomen en betalen ze boeren komend seizoen extra om het inkomensgat te overbruggen.
 

 

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.