Xtacy-campagne wint award Beste Overheidsinnovatie van het Jaar 2021

19-11-2021 (12:40) - Campagnes

Met het door Roorda Reclamebureau ontwikkelde parfum met bijbehorende campagne ‘Xtacy, daar zit een luchtje aan’ heeft het Openbaar Ministerie de award Beste Overheidsinnovatie van het Jaar 2021 in de wacht gesleept. Juryvoorzitter Jan van Zanen van de wedstrijdorganisatie Overheidsawards overhandigde in de Ridderzaal in Den Haag de prijs aan de officieren van justitie Carla Hofstee en Antoinette Doedens.
 
De winnaars lieten de bedenkers van de Coronamelder-app (ook mede ontwikkeld door Roorda) van het ministerie van VWS en het Huishoudboekje van de gemeente Utrecht achter zich. “Overheidsorganisaties, geef je mensen de ruimte en kijk wat voor moois je krijgt”, gaf Carla Hofstee een ingrediënt voor succes prijs in een korte speech na bekendmaking van de winst. Carla hoopt dat de innovatie burgers aanzet op te letten en het vermoeden van XTC-labs of –dumpingen te melden: “Graag maken wij van burgers 17 miljoen speurneuzen”.
 

Pitch en werkbezoek

Carla en Antoinette bereikten de finale nadat zij twee voorronden ongeschonden doorkwamen. In de eerste ronde van de wedstrijd moesten tien shortlistkandidaten hun overheidsinnovatie pitchen in een Dragon’s Den-format. In de tweede ronde organiseerden de finalisten, los van elkaar, een aan hun innovatie gerelateerd werkbezoek voor de juryleden. Carla en Antoinette organiseerden een werkbezoek met boswandeling en lunch in het teken van XTC op Landgoed Mattemburgh bij Bergen op Zoom. Dat deden zij met behulp van collega’s van het testlab OM (Jeltsje Feenstra) en persvoorlichting Landelijk Parket (Elsbeth Kleibeuker) en Roorda Reclamebureau (Joeri Jansen).
 
Eerder wonnen het OM en Roorda met Xtacy al een ADCN Lamp, SAN Accent, en twee zilveren Esprix Awards.