Fairphone is 12e en laatste nominatie bij Coolest Dutch Brands 2020

30-12-2020 (10:00) - Cool Brands

De laatste en 12e nominatie bij Coolest Dutch Brands 2020 gaat naar Fairphone. Dit merk wil laten zien dat de wereld verbeteren, echt de moeite waard is. Het duurzame smartphone merk is een echte challenger. Met de modulaire smartphone wil het merk laten zien dat een smartphone mooi, duurzaam, ethisch verantwoord èn van goede kwaliteit kan zijn. Die boodschap slaat aan en dat verdient een nominatie voor Coolest Dutch Brands 2020.
 
Head of Brand Ewa Skotnicki: ‘Onze missie is om de technologische industrie van binnenuit te veranderen. We willen met onze Fairphone laten zien dat er een markt is voor duurzame elektronische apparaten. Dat doen we op drie niveaus. Allereerst willen we bewustzijn creëren over de supply chain. Waar wordt wat geproduceerd en door wie? Waar komen de materialen vandaan? Dat is echt een onontgonnen gebied. De tweede stap is om te laten zien dat het mogelijk is om telefoons te produceren die duurzamer zijn, en ethischer wat betreft het welzijn van de mensen die betrokken zijn bij de productie. De derde stap is volgers krijgen in de industrie, maar ook onder consumenten. Dat ook zij zich bewust zijn van de ethische vraagstukken en dat ze andere keuzes gaan maken. Zoals hun telefoon langer gebruiken en laten repareren. We moeten uit die cyclus komen van make, use, dispose en op naar de volgende. Dat zijn de drie stappen van wat we onze 'theory of change’ noemen.'
 

Niet de dunste, wel de mooiste

Wat vinden jullie het meest cool aan Fairphone?
CEO Eva Gouwens: ‘Ik vind de modulariteit van Fairphone echt cool. Je snapt heel snel wat dat betekent. Dat als je zo'n klein camerastukje kunt vervangen en daardoor de rest van telefoon gewoon kan blijven gebruiken, dat je dan minder materialen gebruikt, wat minder CO2 uitstoot inhoudt en ga zo maar door. Plus het feit dat je je telefoon zelf kunt openmaken, dat je kunt zien wat er allemaal inzit. Dat is zo cool. Onze telefoon is niet de dunste, dat komt door die modulariteit - wij noemen dat smartphone anorexia - maar is wel de mooiste. Het design principe er achter ook, hij is van jou en jij kunt hem zelf repareren, net als die fiets van Ewa's vader. Dat vind ik uiteindelijk gewoon het meest cool.’
 

Lees FONK magazine de eerste 3 maanden gratis

Lees het hele interview met Eva Gouwens en Ewa Skotnicki in FONK magazine #301. Heb je geen abonnement op FONK magazine? Meld je hier aan en maak drie maanden gratis kennis met de digitale editie.


Over Coolest Dutch Brands

De redactie van FONK selecteert ieder jaar twaalf van origine Nederlandse merken die in aanmerking komen voor de titel Coolest Dutch Brand van het jaar. De genomineerde merken voeren elk op hun eigen manier, sustainability hoog in het vaandel. Ze zijn positief zichtbaar in de media vanwege hun (vernieuwende) product of dienstverlening en weten door intelligente marketing aantoonbaar een breed publiek aan zich te binden.Inde 2020-serie: Verstegen Spices & Sauces, MUD Jeans, de Edwin van der Sar foundation, Naïf, Aquablu, fairf, FrieslandCampinama, Joolz, SunnyCords, Yoghurt Barn, Dille & Kamille en Fairphone.
 
In januari 2021 start de zorgvuldig samengestelde jury van creatives en strategen met de beoordeling van de 12 genomineerde merken van 2020.
 
ConceptD is hoofdsponsor van Coolest Dutch Brands 2020.
Partners Coolest Dutch Brands 2020:  Ruwer en MassiveMusic.