Nieuwe visuele identiteit en website voor Amsterdam Art

06-04-2022 (10:35) - Creatie

Amsterdam Art presenteert een nieuwe visuele identiteit, ontwikkeld door ontwerpbureau Loes Claessens. Ook is de nieuwe website amsterdamart.com live gegaan. De nieuwe huisstijl sluit aan bij de missie om de positie van Amsterdam als internationale, hedendaagse beeldende kunststad op lokaal, landelijk en internationaal te versterken. Dit doet Amsterdam Art in samenwerking met kunstenaars, galeries, project spaces, beeldende kunstmusea, residencies en culturele organisaties. Amsterdam Art maakt hedendaagse kunst toegankelijk voor een brede, internationale doelgroep; de Amsterdam Art Week vindt dit jaar van 11-15 mei plaats.
 
Bij het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl legde Claessens de nadruk op oriëntatie met als instrument het kompas. Het concept sluit aan bij het verkennen en ontdekken van Amsterdam als hedendaagse kunststad, waarbij bezoekers zich kunnen laten inspireren door het kunstaanbod van het hoogste niveau. Het kompas verandert van richting en laat publiek steeds iets nieuws ontdekken. Dit komt terug in het logo van Amsterdam Art (Week) dat nooit in dezelfde positie staat, maar verandert van richting. De grafische elementen komen voort uit het kompasconcept en zijn gebaseerd op navigatie en weergaven van wegen, routes en richtings-elementen. De nieuwe huisstijl sluit aan bij de kernwaarden van de organisatie: verbindend & aanjagend, dynamisch, kwalitatief, open & inclusief en Amsterdams & internationaal. Ook sluit het aan bij de wens van Amsterdam Art om een huisstijl te ontwikkelen met een tijdloos, maar dynamisch karakter dat aansluit bij de veranderende marketingstrategie met een grotere focus op online kanalen.
 
De website, ontwikkeld door Burgburg is gisteren gelanceerd in de jaarrond vormgeving, met bijpassende kleuren en lay-out. Op 12 april gaat de website over op de festival modus, in campagnestijl van Amsterdam Art Week. De agenda toont dan het programmaoverzicht van alle activiteiten tijdens 11-15 mei 2022. Na AAW gaat de website terug naar de jaarrond modus, waarbij de tentoonstellingen en activiteiten die plaatsvinden vanaf 16 mei van de 66 partners te vinden zijn. De nieuwe, tweetalige website amsterdamart.com biedt bezoekers houvast om hun weg te vinden in het beeldende kunstaanbod in Amsterdam.