Nieuw jasje voor NEMO Kennislink
NEMO Kennislink, een platform dat wetenschappelijk nieuws beschikbaar en toegankelijk maakt voor het grote publiek, krijgt een nieuw jasje. De nieuwe website is ontwikkeld door branding en designstudio Lava en de migratie is begeleid door Crossphase.
Het nieuwe design volgt op inhoudelijke veranderingen van de afgelopen jaren, waarin samenhang van artikelen steeds belangrijker is geworden. In thema’s worden er, in de vorm van artikelen, quizzen, blogs, podcasts en events, onderwerpen van meerdere kanten benaderd en uitgediept. Dit is nodig omdat veel belangrijke onderwerpen, zoals klimaatverandering, toenemende digitalisering en biotechnologie, ingewikkeld zijn. Door deze onderwerpen diep en breed, en in verschillende vormen, uit te lichten zijn lezers beter op de hoogte.
Constructieve journalistiek
Deze aanpak past bij de constructieve journalistiek van NEMO Kennislink: onafhankelijk, kritisch en actief op zoek naar oplossingsrichtingen. Een ander voorbeeld hiervan is de serie ‘Operatie Groene Zorg’. De zorg is een grote vervuiler in Nederland en is verantwoordelijk voor zo’n acht procent van de CO2-uitstoot. In de serie Operatie Groene Zorg gaat de redactie samen met wetenschappers op zoek naar oplossingen om dit te reduceren.
Meer interactiviteit
Naast thema’s en series is er meer ruimte voor speelsheid. Spelenderwijs leren en nieuwsgierigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten van NEMO Science Museum die ook opduiken in het nieuwe ontwerp van de NEMO Kennislink website. Zo kunnen lezers zich laten verrassen door de ‘verras-me’ knop, een quiz spelen om kennis te testen, meedoen aan een poll en bevat de website een online podcastplayer. Allemaal met als doel om lezers uit te nodigen om de NEMO Kennislink site nog verder te verkennen en te ontdekken.
Toekomstbestendig
Met deze vernieuwingen bereidt NEMO Kennislink zich voor op de toekomst. Dit wordt gevierd met een crossmediale campagne waarin, op typisch NEMO-wijze, kennis en weetjes centraal staan. Frank Smolenaers, Strategy Director bij Lava: “Een nieuwe website is één ding, mensen daarheen krijgen is een tweede. We geloven in een naadloze ervaring tussen website en de verschillende kanalen van een merk. Ook in de lanceringscampagne wilden we de absolute kracht van NEMO Kennislink omarmen: het opwekken van nieuwsgierigheid. Dit doen we door het gebruik van quirky stellingen die uitnodigen meer te ontdekken, zoals 'Vroeger duurde een dag maar 17 uur' of 'Van gamen krijg je meer vrienden'.”