Netflix hard onderuit op de beurs

20-04-2022 (16:37) - Economisch

Er is een einde gekomen aan de groei van Netflix. Het abonneebestand is voor het eerst in tien jaar gedaald. Bij opening van de beurs op Wall Street is het aandeel met 30 procent gekelderd. Het bedrijf verloor 42 miljard euro aan waarde. Dat zet Netflix onder druk om veranderingen door te voeren die het de afgelopen jaren voor zich uitschoof.
 
Het bedrijf verwacht in huidige kwartaal nog meer abonnees te verliezen. omdat het zich heeft teruggetrokken uit Rusland. Ook speelt de toenemende druk van concurrenten een rol. Bij de start in 2007 was er vrijwel geen concurrentie. Nu, vijftien jaar later, struikel je over de alternatieven. Ook moet Netflix opboksen tegen social media als TikTok, Instagram en YouTube. Netflix wil de strijd naar eigen zeggen vooral aangaan met onderscheidend, eigen aanbod. 
 
Om het tij te keren zal het bedrijf nu toch met reclame gaan starten en gaat het de  'jouw wachtwoord-mijn wachtwoord' strategie die veel consumenten erop nahouden, aanpakken. Lang niet alle gebruikers betalen hierdoor niet. Volgens het bedrijf 'mist' het 100 miljoen huishoudens als klant en loopt het daardoor jaarlijks miljarden omzet mis.
 

NOS, GlobalData

Bureaus

Media

Marketing